محمدحسین ملانوری عصر پنجشنبه در نشست هماهنگی ساخت مجتمع گلخانه‌ای در بخش بهمن ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با پرداخت این میزان وام طرح کشت محصول گلخانه‌ای در 6 هکتار اجرا شد که 2.4 هکتار آن به مرحله تولید رسید.
وی محصول گلخانه‌ای را شامل خیار سبز، گوجه‌فرنگی، فلفل، بادمجان، انواع سبزی‌ها ، صیفی و گل رز ذکر کرد و اظهار داشت : برای اجرای کشت محصولات گلخانه‌ای در 35 هکتار برای 9 سرمایه گذار، 720 میلیارد ریال تسهیلات مصوب شد که با اجرا و بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال 2 هزار نفر فراهم دیگر خواهد شد.
مدیر شهرک‌های کشاورزی یزد با اشاره به اینکه از سال 1394 فعالیت این شرکت آغاز شد، خاطرنشان کرد: در این مدت مجوز هفت واحد گلخانه‌ای ‌در شهرک‌های گلخانه‌ای دولتی به مساحت 12 هکتار و 6 مجوز در شهرک‌های خصوصی به مساحت 50 هکتار نیز در استان صادرشده است.
وی بیان کرد: مجوزهایی که برای بخش دولتی صادر می‌شود، شامل مجتمع‌های گلخانه‌ای است که دارای زیرساخت‌های لازم ازجمله زمین ، آب ، برق ، گاز ، راه ارتباطی و... است .
ملانوری بابیان اینکه 80 درصد شهرک‌های کشاورزی استان در شهرستان خاتم قرار دارد ، تصریح کرد: تاکنون 200 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در شهرک گلخانه‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند.
مدیر شهرک‌های کشاورزی یزد در ادامه یادآور شد: تا پایان سال 1397، 41 واحد گلخانه‌ای در استان به مساحت 45 هکتار آماده واگذاری است .
ملانوری افزود : اخذ مجوز گلخانه از طریق شهرک‌های کشاورزی بسیار کم‌هزینه و باید حداقل در سطح پنج هکتار باشد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد هم اوایل آذرماه به ایرنا گفته بود: یک هزار و 550 هکتار اراضی استان به محصول گلخانه‌ای اختصاص دارد که از این میزان سطح کشت سالانه 460 هزار تن محصول تولید می‌شود .
سید جمال سجادی پور، همچنین بابیان اینکه 22 درصد خیار سبز گلخانه‌ای کشور در استان تولید می‌شود، تصریح کرد: سالانه (معادل 70 درصد ) 420 هزار تن محصول گلخانه‏‏ای به بازارهای روسیه و عراق و حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود .
وی بابیان اینکه یزد ازلحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را دارد، اظهار کرد: کشت گیاهان گلخانه‌ای با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و کمبود منابع آبی از لحاظ اقتصادی مقرون ‌به ‌صرفه است .
سجادی پور افزود: مصرف آب برای کاشت محصولات گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز 10برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به 10برابر افزایش می‌دهد.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به کمبود آب کشاورزی، ضرورت مدیریت و بهره‌وری در مصرف آن ، توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای در اولویت برنامه‌های این مدیریت قرار دارد.
مهدی غیب الهی بابیان اینکه هم‌اکنون سطح زیر کشت انواع محصول گلخانه‌ ابرکوه به 10هکتار رسید ، ادامه داد: صدور مجوز افزون بر 25 هکتار اراضی مستعد گلخانه‌ای برای متقاضیان از سوی این مدیریت و شهرک‌های کشاورزی استان صادرشده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به ارزش‌افزوده و کم آبخواه بودن محصول گلخانه‌ سطح زیر کشت به 35 هکتار افزایش می‌یابد.
غیب الهی افزود: از گلخانه‌های ابرکوه، سالانه 2 هزار و 700 تن خیار سبز ، فلفل ، گوجه فرهنگی و سبزی برداشت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: به متقاضیان واجد شرایط ساخت گلخانه در شهرستان بدون محدودیت تسهیلات با بهره کم پرداخت می‌شود.
زمین‌های قابل‌کشت استان 170 هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی ، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، 116 هزار هکتار آن کشت می‌شود.
سالانه افزون بر یک‌میلیون و 620 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی به همت 76 هزار بهره‌بردار در این حوزه تولید می‌شود که شامل 790 هزار تن محصول زراعی و باغی و 460 هزار تن محصول گلخانه‌ای و 380 هزار تن محصول دامی است.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.