سید محمد طباطبایی روز پنجشنبه در حاشیه نشستی با جمعی از کشاورزان ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با همکاری بهره‌برداران و شرکت توزیع برق استان حدود 800 حلقه چاه دیگر به کنتور هوشمند تجهیز خواهد شد.
وی بابیان اینکه با استفاده از 2 هزار و 284 حلقه چاه آب بخش کشاورزی تأمین می‌شود، افزود: با تکمیل بقیه چاه ها به سامانه هوشمند، از سال آینده برداشت آب حجمی خواهد بود .
وی افزود: با همکاری کشاورزان ابرکوه و آب منطقه‌ای از 648 حلقه چاه شهرستان تاکنون 563 مورد آن به سامانه هوشمند تجهیز شده است.
طباطبایی با اشاره به این اینکه از 576 حلقه چاه فعال خاتم یادآور شد: از این تعداد بر روی 359 حلقه سامانه هوشمند نصب‌شده است.
طباطبایی تعداد چاه‌های غیرمجاز استان را حدود 300 حلقه ذکر کرد و یادآور شد: اقدام حفاظتی برای تعیین تکلیف و مسدود کردن این منابع آبی در حال انجام است.
معاون آب منطقه‌ای یزد با تأکید بر اعمال مدیریت در برداشت آب در حوزه کشاورزی اظهار داشت: در این صورت می‌توان علاوه بر کمک به ماندگاری جمعیت در مناطق مختلف و حفظ معیشت مردم در مصرف آب نیز صرفه‌جویی کرد.
این کارشناس حوزه آب استان یکی از راهکارهای صرفه‌جویی اساسی آب را با 2 روش امکان‌پذیر دانست و گفت: این امر با اجرای طرح آبیاری نوین و اصلاح الگوی کشت امکان‌پذیر است .
وی تصریح کرد: در روش آبیاری نوین میزان مصرف آب به نصف کاهش می‌ یابد و تولید هم به همین میزان افزایش خواهد یافت.
به گزارش ایرنا، معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد در ادامه طرح خاموشی زمستانی چاه‌های کشاورزی را یکی از راه‌های صرفه‌جویی عنوان کرد و یادآور شد: در این‌ ارتباط در سال 1396، 70 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد.
قطع برق چاه‌های کشاورزی( خاموشی) در شهرستان ابرکوه در 2 دوره زمانی ، از 26 آبان تا 26 آذر و از 11دی‌ تا 11بهمن اجرا می‌شود.
سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی ابرکوه 15 هزار هکتار است که سالانه 190 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مرکز این شهرستان 53 هزارنفری در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.