دکتر 'امیر محمد محسن پور' روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: شناخت علت درد و درمان آن وظیفه پزشکان است اما منظور ما درمان سرسری نیست.
وی در تعریف درد اظهار داشت: درد، احساس ناخوشایندی است که فرد می تواند به صورت بالقوه داشته باشد و جنبه های پیچیده ای دارد.
این فلوشیپ درد با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از مردم و حتی برخی از پزشکان ما، با این رشته ناآشنا هستند تصریح کرد: رشته دردشناسی در دنیا سابقه چند 10 ساله دارد و در ایران به سال 1387 توسط دکتر فرناد ایمانی، پایه گذاری شده است.
وی دردها را به انواع حاد و مزمن تقسیم کرد و اظهار داشت: درد حاد، دردهایی است که بین سه تا 6 ماه، اما درد مزمن، زمانی بیشتر از6 ماه طول می کشد.
به گفته وی بخشی از بیماران، خود به فوق تخصصان درد مراجعه می کنند و بخشی هم توسط پزشکان و متخصصان دیگر به این بخش معرفی می شوند.

* بخشی از مراجعه کنندگان، مشکل روحی دارند
دکتر محسن پور همچنین در تقسیم بندی دیگری، دردها را به 2 بخش جسمانی و احشایی(داخلی) تقسیم کرد و افزود: بخشی از مراجعه کنندگان هم، بیماری روحی و روانی دارند.
این فوق تخصص درد به توهم بیماری هم که نوعی بیماری روانیست اشاره کرد و گفت: همه دردها با دارو، درمان نمی شوند.

*روش های درمان درد
این فوق تخصص درد به روش های درمان اشاره و تاکید کرد: بخشی از دردها با دارو و بخش مهمی از آن هم با روش های دیگری غیر از تجویز دارو مثل ورزش کردن، نرمش، استراحت، تزریقات و .... درمان می شوند.

* بیشتر مراجعه کنندگان 50 تا 70 ساله هستند
وی در ادامه با بیان اینکه بیشتر مراجعه کنندگان به این بخش، بین 50 تا 70 سال دارند اضافه کرد: البته کودکان و افراد حتی بالای 70 سال هم به ما مراجعه می کنند.
این فلوشیپ درد که تنها کلینیک درد استان را داراست یادآور شد: روزانه کمتر از 10 نفر بعلت دردهای مختلف به بنده مراجعه می کنند که 50 درصد آنها غیر بومی هستند.

* درمان سریع درد، امکان پذیر نیست/ 75 درصد مراجعه کنندگان ورزش نمی کنند/ لزوم اصلاح شیوه زندگی
دکتر محسن پور با بیان اینکه بیماران مراجعه کننده به دنبال سریع ترین راه درمان درد خود از طریق دارو، جراحی یا تزریقات هستند گفت: باید شیوه زندگی خود را تغییر دهیم و ورزش کردن را در برنامه روزانه خود بگنجانیم .
وی با بیان اینکه باید بخشی از وقت روزانه خود را صرف ورزش کنیم اضافه کرد: 70 تا 80 درصد مراجعه کنندگان به این بخش، ورزش نمی کنند.
به گفته او بیماران نباید انتظار داشته باشند که پزشک آنها معجزه کند و یا درمان آنها را 100درصد تضمین نماید.

* ضرورت مراجعه فوری به متخصص
این فوق تخصص درد به اهمیت مراجعه زود هنگام، پس از آغاز درد جسمانی اشاره کرد و گفت: بهتر است کسانی که مبتلا به دردهای ناگهانی و غیر طبیعی می شوند سریع به فوق تخصصان درد مراجعه کنند.
وی غیر طبیعی بودن درد را از نظر مدت، شدت و تعداد دفعات، مهم دانست و افزود: کسانی که دردی را قبلا تجربه نکرده اند و بطور غیر متعارف، مبتلا به این الگوها از درد می شوند باید فورا مراجعه نمایند.

* بیشترین علت مراجعات: دردهای ستون فقرات، زانو، شانه، سردرد و دردها سرطانی
دکتر محسن پور، بیشترین علت مراجعه به کلینیک های درد را به ترتیب دردهای مربوط به ستون فقرات، زانو، شانه، سردرد و دردهای سرطانی اعلام کرد.

* بانوان، بیشتر مراجعه می کنند
وی با بیان اینکه مراجعه کنندگان به کلینیک های درد، بیشتر از میان بانوان هستند علت را نداشتن تحرک، شیوه نادرست زندگی و انجام برخی فعالیت ها مثل بالا رفتن مکرر از پله، استفاده از توالت معمولی و نشست و برخاست های نادرست اعلام کرد.
به گفته وی همچنین دردهای ستون فقرات، عضلانی و اسکلتی از دیگر پیامدهای بی توجهی به شیوه صحیح زندگی است و از این رو نحوه خوابیدن روی تخت، تغذیه، میز غذاخوری و استفاده از مبل و صندلی هم اهمیت خاصی دارند.

* توجه به وزن ایده آل
این فوق تخصص درد در ادامه به اهمیت توجه به وزن ایده آل اشاره کرد و اظهار داشت: چاقی، ام الامراض است و علاوه بر ایجاد بیماری هایی مثل دیابت و فشار خون واختلال خواب و...، عامل آسیب به ستون فقرات و اندامها و مفاصل است.
6197
گفت و گو از: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.