به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل استاندارد یزد ، محمدحسین ماجدی اردکانی در کارگروه استانداردسازی و ارتقا کیفیت کالا و خدمات استان اظهار داشت: مصرف مواد سوختی بدون احتراق کامل انجام می‌شود، معمولاً عمل احتراق هنگام عمل‌آوری ناقص انجام و پخت به این روش باعث می‎شود، تا آلودگی‏ها به خمیر نان منتقل شود.
وی افزود: در بیشتر موارد در شهرها و شهرستان‌های استان، منبع اصلی سوخت دستگاه‏های فعلی پخت نان که با حرارت مستقیم کار می‏کند، گاز است و در بعضی از روستاها و مناطق دوردست که هنوز عملیات گاز کشی انجام نشده ، ممکن است از گازوئیل و نفت سفید هم به‌عنوان ماده سوختی استفاده کنند، که وجود شعله و حرارت مستقیم باعث انتقال آلودگی ‏های ناشی از مواد سوختی به نان می‏شود.
مدیرکل استاندارد یزد یادآور شد: در دنیا ،تولید نان با حرارت مستقیم ممنوع است، و با توجه به ادله موجود، در پخت نان بهتر است که با حرارت غیرمستقیم صورت می گیرد، که در این راستا بر اساس هماهنگی‌ها با اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی شد ،از ادامه کار نانوایی‌هایی که از ماشین‌آلات پخت غیراستاندارد استفاده می‌کنند ممانعت به عمل می‌آید.
دبیر کارگروه استانداردسازی و ارتقا کیفیت کالا و خدمات استان افزود: در اثر اقدام‌های اخیر پیرامون موضوع پخت نان، منبعد مجوز نانوایی تنوری صادر نمی‌شود، بهتر است نانوایی‎هایی که با حرارت مستقیم و به‌صورت سنتی نان تولید می‎‏کنند، به دستگاه‏های صنعتی پخت با حرارت غیرمستقیم و استاندارد تجهیز شوند.
به گفته ماجدی اردکانی ، اختصاص سهمیه آرد نانوایی‌هایی که نسبت به بهینه‌سازی شیوه پخت اقدام نکنند از سوی اداره کل غله و شورای آرد و نان استان دچار مشکل خواهند شد ، توصیه داریم از دستگاه‎های پخت نان با حرارت غیرمستقیم که باعث تولید نان سالم‎تر و ضایعات کمتر در این شیوه پخت می‌شود، استفاده کنند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها ،آبادی‌ها و مناطق عشایری زندگی می‌کنند.
تعداد نانوائی‌های استان حدود 2 هزار واحد است.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.