یک اقتصاددان معتقد است دولتمردان استان یزد برای حفظ سطح تولید و اشتغال استان یزد در شرایط تحریم به سمت ایجاد صنایع مواد غذایی بروند.

به گزارش ایلنا، عباس علوی‌راد، استاد اقتصاد دانشگاه در یادداشتی نوشته است:

مطابق با آمارهای وزارت صمت در ۶ ماهه منتهی به شهریورماه ۹۷ ده هزار و ۷۰۹ فقره جواز تاسیس صنعتی در کشور صادر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان تمام گروه‌های صنعتی، صنایع غذایی و آشامیدنی با ۱۴۸۸ مجوز (۱۴ درصد) جذاب‌ترین گروه صنعتی برای سرمایه‌گذاری در نیمه اول سال ۱۳۹۷ بوده است.

علاوه بر این، بررسی اشتغال پیش‌بینی شده این تعداد مجوز تاسیس گروه صنایع غذایی و آشامیدنی در نیمه اول سال ۹۷ معادل ۳۶ هزار نفر (۱۴ درصد کل اشتغال پیش‌بینی شده در تمام گروه‌های صنعتی) است. نتیجه اینکه صنایع غذایی و آشامیدنی در عین حالیکه جذاب‌ترین گروه برای سرمایه‌گذاری بوده، قادر خواهد بود بیشترین اشتغال را نیز ایجاد کند.

از سوی دیگری بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد صنایع غذایی و آشامیدنی، بالاترین ضریب فزاینده مخارج دولتی در تولید (۳/۰۴) را در میان فعالیت های تولیدی در کشور در اختیار دارد. یعنی در حوزه سرمایه گذاری یک‌ واحد مخارج دولتی در این صنعت، ۳ واحد تولید استان را افزایش می دهد.

نگارنده اطلاعات دقیقی از سهم استان یزد از ۱۴۸۸ مجوز صادره شده برای تاسیس صنایع غذایی و آشامیدنی کل کشور در نیمه اول سال ۹۷ ندارد. لیکن هر سهمی که از این تعداد متعلق به استان یزد باشد، لازم است با هدف حفظ سطح تولید و اشتغال استان در شرایط تحریم های پیش رو در کانون حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم تیم اقتصادی دولت در استان قرار گیرد.

در نهایت با توجه به کمترین وابستگی صنایع غذایی و آشامیدنی نسبت به سایر گروه‌های صنعتی به واردات واسطه‌ای، تیم اقتصادی استان برای تمرکز بر حمایت از این صنعت در دوره تحریم نباید تردید کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.