به گزارش ایرنا، مسعود شفیعی روز یکشنبه در دیدار با کارکنان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد گفت: ساماندهی امور نقشه‌برداری به‌صورت عام جزو وظایف این سازمان است ولی در ساختار دچار مشکل هستیم به همین دلیل با وجود اینکه سازمان مدیریت استان‌ها وظیفه را به لحاظ ذهنی اجرا می‌کرد اما در ساختار خلأ وجود دارد.
وی بابیان اینکه هم‌اکنون این سازمان پنج منطقه در سطح استان‌هارا در اختیار دارد ، افزود: بعد از احیای سازمان برنامه‌وبودجه تلاش شد تا ساختار سازمان نقشه‌کشی هم‌شکل بگیرد تا اینکه سال گذشته توافق شد تا دفتر مدیریت نقشه مکانی با عمده وظایف استانی و بخش معین استان‌های همجوار در سازمان‌های مدیریت کشور راه‌اندازی شود.
رئیس سازمان نقشه‌برداری ایران، راه‌اندازی گروه نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی قوی متناسب با شرایط هر استان و با استفاده از پست‌های خالی مناطق و برنامه‌ریزی برای عبور از روش سرشماری سنتی به ثبتی مبنا را از مهم‌ترین رویکردهای این سازمان در تدوین و تهیه نقشه‌های مکانی عنوان کرد.
شفیعی اضافه کرد: فاز اول برای ایجاد گروه نقشه‌برداری و اطلاعات ، تبدیل مناطق به مرکز مدیریت این گروه‌ها و سپس استفاده از پست‌های خالی این مناطق در دفاتر ایجادشده در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هر استان بود.
وی بابیان اینکه با توجه به توسعه فناوری نباید در تولید اطلاعات محدودیتی وجود داشته باشد و سهم هر بخش در این خصوص مشخص شود، تصریح کرد: به همین دلیل جذب مشارکت شهروندان برای تولید و بروز نگه‌داشتن اطلاعات مکانی یکی از مهم‌ترین رویکردهای سازمان است و برای این کار نیازمند نگاه جمع سپاری هستیم.
این مسئول بر لزوم به‌ روزرسانی اطلاعات مکانی در کشور تأکید کرد و یادآور شد: به همین دلیل شیوه‌نامه تهیه نقشه اطلاعات مکانی و به روز متناسب با نیاز هر استان و منطقه یکی از ضرورت‌های اجرایی و در دستور کار این سازمان در سطح کشور است.
رئیس سازمان نقشه‌برداری در ادامه بابیان اینکه ایران در بهنگام سازی و بهنگام نگه‌داشتن اطلاعات از دنیا عقب است ، ادامه داد: باید با روش ضابطه‌مند ، تولید مکانی مبتنی بر روش‌های اطلاعات مکانی را داشته باشیم که در این خصوص این سازمان ، وظیفه تولید محتوای مکانی را ندارد و فقط موظف به نظارت جدی و 100 درصد بر تولید محتوای اطلاعات نقشه مکانی استان‌های کشور است.
وی تأکید کرد: درواقع این سازمان بر نقشه‌برداری استاندارد قبل از انعقاد قرارداد دستگاه‌ها با شرکت‌های نقشه‌کشی نظارت دارد و وظایف آن در احکام برنامه ششم توسعه مشخص است که پس از نهایی شدن ، ابلاغ خواهد شد.

** وجود 11 میلیارد تومان نقشه و داده مکانی در یزد
شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هویت بخشی به داده‌های مکانی در سطوح مختلف باید از سوی دولت ، بروز و نمود عینی و اقتصادی‌تری داشته باشد، گفت: در همین خصوص بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده توسط اطلس اطلاعات مکانی در استان یزد 11 میلیارد تومان سرمایه در حوزه نقشه و داده‌های مکانی وجود دارد که می‌تواند ارزش‌افزوده در بخش دیگری ایجاد کند.
وی ادامه داد: به‌منظور تحقق این هدف تولید اطلس اطلاعات مکانی استان‌های مختلف کشور با فرمت جدید و باهدف بررسی چالش‌ها، راهکارهای نگهداری از ظرفیت‌های موجود و تعیین راهکارهای توسعه‌ای در دستور کار قرارگرفته تا ارزش‌افزوده و رونق اقتصادی به همراه داشته باشد.
وی بابیان اینکه سازمان نقشه‌برداری کشور در حوزه تهیه نقشه‌های مکانی همکار ستادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد است، اظهار کرد: عملکرد یزد در حوزه تهیه و پیگیری نقشه‌ها و اطلاعات مکانی قابل ‌تجلیل است.
همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد بابیان این‌که اطلاعات و داده‌های مکانی نقش مهمی در توسعه بیش از پیش کشور و استان ایفا می‌کند، ‌اظهار کرد: استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای تولید اطلاعات مکانی و توصیفی ضروری است.
سید مجتبی حسینی پور بابیان اینکه هماهنگی لازم در مرحله اجرا و نقشه‌برداری در استان‌ها وجود ندارد ، افزود: همین امر لزوم وجود دفتر نمایندگی سازمان نقشه‌برداری را در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایجاب می‌کند .
وی خاطرنشان کرد : سرشماری دقیق و به‌روز مستلزم برخورداری از نقشه‌های مکانی دقیق و نیز مشخص شدن متولی خاص و مشخص در این بخش است که هم‌اکنون در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها فعال است.
محمد فخرالدین معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد هم گزارشی از تلاش‌های انجام‌شده درباره نقشه‌برداری، آمار و سرشماری در استان، مشکلات و چالش‌های موجود ارائه کرد.
رئیس سازمان نقشه‌برداری به همراه هیأت همراه در ادامه با سرپرست استانداری یزد نیز دیدار کرد.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.