رئیس خانه معدن استان یزد با اشاره به مشکلات پیش روی معادن استان یزد بر ضرورت رسیدگی به مشکلات و رفع تنگناهای معدنی استان تاکید کرد. ‌

سعید افضلی پور در گفت‌و گو با ایلنا اظهار داشت: سرزمین یزد، به‌رغم وضعیت نامناسب آب و هوایی و زیستی، ذخایر معدنی عظیمی را در خود جای داده است و دومین قلب معدنی کشور به شمار می‌رود.

وی بیان داشت: با راه‌اندازی و توسعه و تجهیز معادن غیر فعال و نیز شناسایی و اکتشافات معادن ناشناخته می‌توان بعضی از مشکلات اجتماعی، مانند کمبود اشتغال را تا حد قابل توجهی حل کرد.‌

رئیس خانه معدن استان یزد اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۳۳ نوع ماده معدنی در ۵۶۵ معدن با ظرفیت استخراج سالیانه بیش از ۶۰ میلیون تن بهره‌برداری می شود.

وی با بیان اینکه میزان اشتغال بخش معدن بالغ بر 11 هزار و ۸۰۰ نفر است ادامه داد: معدن چادرملو، سنگ آهن بافق، فلات مرکزی (چاه گز و آنومالی شمالی) و سرب و روی مهدی آباد جز معادن بزرگ کشور به شمار می روند که در سطح کلان و ملی دارای اهمیت بسزایی هستند.

افضلی پور با بیان اینکه معادن سرب و روی کوشک، فسفات اسفوردی بافق، سنگ آهن علی آباد رباط و سنگ آهن اسمالون جزء معدن متوسط هستند اظهار داشت:  ۵۴۸ معدن فلزی و غیر فلزی در قالب معادن کوچک به فعالیت مشغول هستند که حوزه تأثیر اقتصادی ناحیه ای و اشتغال بسیار خوبی در روستاها و بخش های استان دارند.

وی با اشاره به برخی از مشکلات حوزه معادن در استان عنوان کرد: با توجه به میزان قابل توجه اشتغال و شرایط پیش روی کشور، رسیدگی به مسائل و مشکلات در حوزه معدن ضرورت دارد.

رئیس خانه معدن یزد همچنین بیان داشت: تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته معدن هر سال افزایش می یابد و این در حالی است که مجوز و پروانه معدن به سختی به متقاضیان داده می شود.

وی با اشاره به اولویت‌ها و نیازهای توسعه بخش معدن در استان گفت:کاهش بوروکراسی در روند انجام استعلامات و صدور مجوزهای معادن به ویژه منابع طبیعی و ... که موجب کاهش ۷۰ درصد صدور پروانه اکتشاف شده است در حل مشکلات راهگشا است.

افضلی پور عنوان کرد: تأمین لاستیک و قطعات یدکی ماشین آلات معدنی که در واقع خط تولید معادن تلقی می شود همچنین ایجاد ساز و کار حمایتی از معادن در شرایط رکود مانند استمهال بدهی‌های مالیاتی و حقوق دولتی در سال‌های آتی در این زمینه موثر خواهد بود.

رئیس خانه معدن استان تصریح کرد: قیمت گذاری عادلانه مواد معدنی سنگ آهن، خاک صنعتی، شن و ماسه نیز از مشکلاتی است که معادن با آن مواجه هستند و شرایط را برای معدنکاران در این عرصه دشوار کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.