رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با تاکید بر محدودیت منابع آبی در استان یزد گفت: رویکرد سازمان جهاد کشاورزی به سمت کشت های متراکم و گلخانه‌ای است.

سیدجمال سجادی‌پور در گفت‌و گو با ایلنا با اشاره به وضعیت بحرانی استان یزد در زمینه آب و تامین آب کشاورزی اظهار داشت: جهادکشاورزی در یزد با تغییر رویکرد کشت به سمت کشت های کم آبخواه، به سمت دامپروری و آبزیان نیز نگاه متفاوتی دارد.

وی با بیان اینکه از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولیدات استان، ۴۵۰ هزار تن کشت‌های گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزار تن تولیدات دامی هستند ادامه داد: با پنج درصد آب مصرفی بخش کشاورزی انجام می شود که نشان از تغییر نگاه و رویکرد استان به سمت کشت گیاهان کم آب خواه و اصلاح الگوهای تولید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به رتبه دوم استان یزد در کشت‌های گلخانه ای در کشور اضافه کرد:  تولید ماهی تیلاپیا که پس از کپور دومین ماهی پرورشی جهان به شمار می رود از ۶۷۰ تن در سال ۲۰۰۲ به 9.4 میلیون تن در سال ۲۰۱۴ رسیده است.

وی عنوان کرد: این ماهی سالیانه بیش از شش میلیارد دلار در جهان گردش مالی دارد، در واقع با آشکار شدن اهمیت مصرف آبزیان برای سلامت انسان ها، روند مصرف این ماده پروتئینی در رژیم خوراکی کشورها به ویژه کشورهای صاحب ثروت و در آمد، با شتاب در حال افزایش است که ما نیز باید به آن توجه داشته باشیم.

سجادی پور بیان داشت: بر اساس گزارش های فائو، علیرغم پتانسیل مناسب ایران برای تولید ماهی تیلاپیا، واردات آن ۱۷۱ درصد افزایش داشته و در سال ۹۵ بیش از ۱۶ هزار تن فیله منجمد وارد کشور شده که معادل خروج دهها میلیون دلار ارز از کشور است.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق در خصوص این ماهی اظهار داشت: این ماهی در سال ۸۷ به منظور مطالعه و تحقیق در مورد پروش آن و با موافقت سازمان محیط زیست وارد کشور شد و به مرکز ملی تحقیقات ماهیان آب شور شهرستان بافت مستقل گردید و تا به امروز طرح های مختلفی در خصوص شناسایی، تکثیر و پرورش این ماهی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق، تنها مرکز تکثیر و تولید کننده بچه ماهی تیلاپیا در کشور به صورت رسمی است افزود: توسعه آبزی پروری ماهی تیلاپیا علاوه بر توجه به چشم‌اندازهای موجود از جمله وجود دانش فنی بومی شده، امکان تولید در سیستم‌های کم آب‌خواه، امکان توسعه پایدار چرخه کامل تولید در داخل کشور، نیاز کم سرمایه‌گذاری، اشتغال زایی و تقاضای روزافزون، در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی بوده و در زمینه تولیدات کشاورزی نیز بسیار راهگشا است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.