به گزارش ایرنا، در این ارتباط برای بررسی آثار سوء پدیده مصرف قلیان در جامعه میزگردی در ایرنا یزد برگزار شد، شرکت کنندگان بر اجرای قانون منع استعمال آن تاکید کردند.
همچنین بر همکاری جدی دستگاه های مسئول بر اساس مقررات و نظارت بر انجام امور در کنار فعالیت های فرهنگی و پیشگیری نیز تاکید شد.
شرکت کنندگان در این نشست با اشاره اجرا نشدن قانون منع استعمال قلیان در قهوه‌ خانه‌‌ها، چای‌ سراها و سایر مکان های عمومی ابراز ناخرسندی کردند.
میزگرد یادشده با عنوان بررسی وضعیت استعمال قلیان، آسیب ها و راه های پیشگیری از آن با حضور چند مسئول و کارشناس یزدی برگزار شد.

** تبیین آثار سوء استعمال قلیان
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد در این نشست گفت: استعمال قلیان آثار زیانبار اقتصادی، جسمی، روحی ، روانی، زیست محیطی، فرهنگی و اجماعی فراوانی به همراه دارد که آثار آن با وجود اهمیت موضوع به خوبی برای مردم و جوانان تبیین نشده است.
دکتر «محمدحسن لطفی » افزود: آثار سوء استعمال قلیان به عنوان دروازه ورودی به سایر اعتیادها به مواد مخدر از جمله مسائل مهمی است، باید به صورت مستمر با انجام فعالیت های فرهنگی در جامعه ارائه شود.
این مسئول تصریح کرد: شیوع اغلب آسیب های اجتماعی با ابعاد مختلف در میان جوانان ناشی از استعمال قلیان است، متاسفانه هنوز در میان برخی افراد و به خصوص جوانان مشاهده می شود.
لطفی با اشاره به اینکه تاکنون توسط برخی دستگاه های اجرایی فعالیت های خوبی در بخش فرهنگی و اجتماعی برای پیشگیری از مصرف قلیان در استان انجام شد، بر عزم جدی مسئولان در اعمال قانون تاکید کرد.
وی تصریح کرد: طبق قانون نباید اجازه داد، در مکان های عمومی به راحتی برخی افراد و جوانان نسبت به استعمال قلیان اقدام کنند و مسئولان باید با جدیت وظایف شان را در پیشگیری آن انجام دهند.

** فعالیت غیرقانونی تمام اماکن عرضه قلیان در یزد
همچنین رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی یزد در این میزگرد تاکید کرد: تمام مراکزی که هم اکنون در استان اقدام به عرضه قلیان می کنند غیرقانونی هستند و باید با جدیت با آنها برخورد شود.
سرگرد هادی کریمی بدون اشاره به تعداد مراکز عرضه قلیان در استان افزود: با وجود مقررات مبنی بر منع استعمال قلیان در مراکز عمومی هنوز مکان هایی بر خلاف قانون نسبت به عرضه آن اقدام می کنند.
وی ادامه داد: برای حل مشکل دستگاه های مسئول بدون ملاحظه و موازی کاری با عزم جدی وظایف خود را انجام دهند، اگر چنین شد قطعا شاهد حل بسیاری از مشکلات خواهیم بود.
این مسئول تصریح کرد: باید بر فعالیت قهوه خانه ها نظارت بیشتری انجام و امور سازماندهی شود و زمینه برای تغییر شغل کسانی که در برخی مراکز در عرضه قلیان فعالیت دارند با همکاری اصناف فراهم شود.

** واحدهای صنفی باید طبق مقررات عمل کنند
همچنین به گفته رئیس سازمان بسیج اصناف یزد، اگر واحدهای صنفی به وظایف قانونی خود در چارچوب نظام صنفی عمل کنند دیگر در استان شاهد وجود برخی مراکز عرضه قلیان به مردم و جوانان که آسیب های زیادی به همراه دارد، نخواهیم بود.
سرهنگ علی اصغر سلمانی افزود: تبدیل مراکز عرصه قلیان به سایر واحدهای صنفی، جلوگیری از موازی کاری، نظارت و اعمال قانون توسط متولیان امر و فرهنگ سازی در خصوص مضرات استفاده از قلیان نقش مهمی در کاهش آن دارد.
وی تصریح کرد: اگر دستگاه های اجرایی به وظایف قانونی خود در برخورد با مراکز غیرقانونی عرضه قلیان اقدام کنند قطعا مشکلی به وجود نمی آید در حالی که هم اکنون عزم جدی وجود ندارد.

** تاثیر کارهای فرهنگی در پیشگیری از استمعال قلیان
معاون فرهنگی دادگستری یزد هم گفت: انجام کارهای فرهنگی منظم و مستمر توسط نهادهای فرهنگی، تبلیغی و آموزشی با همکاری رسانه ها نقش مهمی در پیشگیری از استعمال قلیان دارد.
محمدرضا عرشیان افزود: هرچند در این خصوص کارهای خوب فرهنگی و پیشگیری در استان انجام شد ولی بدون شک هنوز جای کار خیلی بیشتری وجود دارد که باید اقدام شود.
وی تصریح کرد: هماهنگی دستگاه های فرهنگی و اجرایی برای اعمال قانون و جلوگیری از موازی کاری در کنار عزم جدی می تواند در تحقق قانون منع استعمال قلیان موثر باشد .
این مسئول اظهار داشت: قلیان دروازه بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی است و موضوع بر همگان هم روشن است، هرچند قوه قضائیه همواره به مسائل فرهنگی و پیشگیری اهمیت می هد ولی همه دستگاه ها باید وارد عرصه فعالیت شوند.
عرشیان تاکید کرد: برگزاری دوره های آموزشی و فرهنگ سازی مستمر موضوع مهمی است، هیچگاه نباید توسط دستگاه ها و مراکز اجتماعی به فراموشی سپرده شود.

**همه دستگاه ها همکاری کنند
همچنین کارشناس دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) یزد اظهار داشت: فعالیت پیشگیری از استعمال قلیان فقط مرتبط با یک دستگاه نیست و طبق مقررات همه باید احساس تکلیف کنند.
نقی زمانی افزود: برای کاهش استعمال این ابزار کاذب سرگرمی با انجام امور فرهنگی و به دور از موازی کاری، قانون موجود باید جدی گرفته شود و با خاطیان برخورد مناسب به عمل آید.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در شهرستان های استان مشکل خاصی وجود ندارد ولی در مرکز استان وجود برخی مراکز غیرقانونی عرضه قلیان موجب نارضایتی مردم و بروز خیلی ناهنجاری های اجتماعی آن هم در ابعاد مختلف شده است.
استان یزد یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
ایرنا به‌عنوان تنها خبرگزاری رسمی ایران همواره بر پایه رسالتی که بر عهده دارد نسبت به برگزاری میزگردهای مختلفی باهدف ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و سیاسی جامعه اقدام می‌کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال 1313 خورشیدی با نام
«آژانس خبری پارس» به‌عنوان ششمین خبرگزاری جهانی تأسیس شد و در بیش از هشت دهه فعالیت، علاوه بر جریان سازی خبری یکی از منابع مهم خبری رسانه‌های داخلی و خارجی است.
هم‌اکنون فراورده‌های ایرنا به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، ترکی، اسپانیولی، روسی، اردو، آلمانی و فرانسوی تولید و در اختیار مخاطبان گذاشته می‌شود.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.