معاون حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: حدود ۶۰ غار در استان یزد شناسایی شده که بیش از یک سوم از این غار‌ها در شهرستان مهریز قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، اعظم حبیبی‌پور گفت: امروزه غارها به عنوان پدیده‌های زمین شناختی، زیست شناختی، تاریخی و باستان شناسی، طبیعت‌گردی و ورزشی مورد توجه، مطالعه، اکتشاف و بهره برداری قرار می‌گیرند.

وی افزود: جاذبه‌های زمین شناختی منحصر به فرد غارها، شرایط خاص زیستی و تنوع زیستی کاملا بومی آنها، وجود بقایای فسیلی مهره داران، آثار باستانی و تاریخی ارزشمند و نقوش صخره‌ای و دیوار نوشته‌های متعلق به ده ها هزار سال پیش در این غارها موجود است.

سیدمحمد رستگاری فرماندار شهرستان مهریز نیز گفت: غارهای طبیعی در این شهرستان ظرفیتی مناسب برای رونق گردشگری و اشتغال و درآمدزایی است که بایستی در سایه ضوابط زیست محیطی، زمینه بهره برداری بهینه از آنها مهیا شود.

رستگاری افزود: با وجود غارخیز بودن شهرستان مهریز تا کنون مطالعات علمی و اطلاعات مستند از وضعیت موجود این غارها با هدف برنامه ریزی و راهبری این حوزه وجود نداشته و اولویت کار کارگروه غارشناسی استان باید بر این مهم قرار گیرد.   

ایران نژاد پژوهشگر و استاد دانشگاه هم درباره ارزش غارهای شناسایی شده در مهریز گفت: کمیته مطالعات غارشناسی استان باید ضمن تعیین وضعیت موجود غارها، بر مباحثی چون ارزشگذاری حفاظتی، تعیین شاخص‌های حریم غارها، الگوی ایمن سازی و تعیین برآورد ضریب خطرپذیری و عوامل تهدید غارها را بررسی کند. 

این پژوهشگر افزود: اهمیت غارها بعنوان یک اثر طبیعی ملی کشور و ارزش فراوان زیست‌محیطی و پتانسیل کم نظیر آن در بحث گردشگری باید به نحوی صورت بگیرد تا آسیبی به آنها وارد نشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.