حجت عشایری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر ساله سرشماری حیات وحش با هدف برآورد جمعیت و پستانداران ، بهبود مدیریت زیستی مناطق، آگاهی از میزان تولد و مرگ و میرحیات وحش با توجه به تداوم 2 دهه خشکسالی در این منطقه
انجام می شود.
وی اضافه کرد: این کار با مشارکت محیط بانان خاتم، جوامع محلی، همیاران، کارشناسان شهرستان ،استان یزد و دانشجویان در 2 نوبت انجام می شود.
وی یادآور شد: سرشماری پاییزی طبق برنامه زمانبندی شده با هدف شمارش گونه های قوچ و میش، کل و بز، آهو و جبیر پناهگاه حیات وحش بوروئیه با در نظر داشتن فصل زادآوری با ترکیب 12 گروه به روش مشاهده مستقیم در پایان آبان و اولین روز آذرماه صورت پذیرفت.
پناهگاه حیات وحش بوروئیه نخستین منطقه تحت مدیریت در محدوده خاتم بود و وجه تسمیه آن وجود مزرعه بوروئیه در مرکز منطقه است که همیشه مورد توجه شکارچیان استان های مختلف بوده است.
منطقه مذکور از سال 79 به مدت 2 سال به عنوان منطقه شکار ممنوع و پس از آن در سال 1381 به دلیل ویژگی ها و غنای طبیعی منطقه، تحت عنوان پناهگاه حیات وحش تحت مدیریت قرار گرفت.
با وجود نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و خشکسالی ها، بهبود شرایط حفاظت فیزیکی منطقه موجب افزایش چشمگیر حیات وحش منطقه شد، همچنین در این پناهگاه مجموعأ 189 گونه گیاهی متعلق به 85 جنس و 42 خانواده شناسایی شده که با پراکنش متفاوت و آمیختگی با یکدیگر، 20 تیپ گیاهی را تشکیل داده اند.
از جمله پستانداران این منطقه می توان به کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، کفتار، خرس قهوه ای، رودک عسل خوار و بسیاری دیگر از گونه های ارزشمند حیات وحش اشاره کرد.
در میان گونه های یادشده، قوچ و میش، جبیر، خرس قهوه ای، پلنگ و کاراکال به عنوان گونه های حمایت شده مطابق با قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست ایران بود و در اولویت برنامه های حفاظتی منطقه قرار دارد.
7534/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.