به گزارش ایرنا، 'محمدعلی طالبی' روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار نخستین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در یزد افزود: حفظ هویت ایران اسلامی به معنای ماندن در گذشته نیست و نسل های آینده باید فرزند زمانه خود باشند نه جزیزه ای جدا افتاده از جهانی که در آن زیست می کنند.
وی با بیان اینکه هویت ایران اسلامی در طول تاریخ نسل به نسل انتقال یافته افزود: البته تغییراتی که در هر دوره صورت گرفته با توجه مقتضیات زمانه و نیازهای جدید بوده و ما وظیفه داریم این هویت را به نسل های آینده انتقال دهیم تا در سیر تداوم جامعه اختلالی پیش نیاید.
طالبی با بیان اینکه در زمان کنونی، انتقال هویت به سادگی انجام نمی شود، ادامه داد: در گذشته، منابع و مراجع هویت بخش جامعه ناپیوسته بود و کودکان در فرایند اجتماعی شدن هویت خود را صرفا از خانواده و چند مرجع نزدیک دریافت می کردند.
وی ادامه داد: اما امروز هویت، به سبب زمانه و سبک های زندگی به روش های مختلف و در مجاورت فرهنگ ها و هویتهای متعدد قرار گرفته و در جریان رشد و اجتماعی شدن آنها در معرض پذیرش مولفه های گوناگون مختلف از فرهنگ ها هستند.
وی اضافه کرد: امروز انتقال هویت ایران اسلامی در کودکان دشوارتر از هر زمان دیگری است و با چالش های متعددی روبرو است که اگر این چالش ها مورد غفلت واقع شود، هویت ما که محور انسجام و وحدت جامعه است از دست خواهد رفت.
طالبی خاطرنشان کرد: از این رو نهاد خانواده و مدرسه و رسانه های جمعی، وظیفه اجتماعی کردن کودکان را برعهده دارند و باید این اقدام را با ظرافت و با جدیت انجام دهند تا انتقال هویت ایران اسلامی به درستی صورت گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد هم با اشاره به اینکه متولیان تربیت و آموزش، اهمیت مقوله هویت را به خوبی درک کرده اند، گفت: بحث هویت در سند تحول بنیادین به شکل جدی مورد توجه قرار گرفته است.
'عباسعلی دانافر' افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 27 مرتبه کلمه هویت تکرار شده و هویت سند ملی ایرانی در این سند مورد تاکید قرار گرفته است.
وی بیان کرد: هویت ملی ایرانی در این سند ترکیبی از سه بعد هویت اسلامی، هویت ایرانی و هویت متجددانه است که این ابعاد با هم می توانند شرایط ایجاد وحدت، انسجام و همبستگی ملی را در میان دانش آموزان فراهم آورد که در این میان لایه هویت اسلامی از برجستگی و تاکید بیشتری در این سند برخوردار است.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.