به گزارش ایرنا رضا مددی روز چهارشنبه در آغاز به کار نخستین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در یزد افزود: البته برای هویت ابعاد مختلف فردی و اجتماعی و لایه های مختلف انسانی، دینی، قومی، جنسیتی و غیره تعیین شده است.
وی تصریح کرد: نظام تعلیم و تربیت باید در مسیر تحقق هویت تلاش کند، و هویت مشترک که شامل انسانی، دینی و ملی است، مورد تاکید قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین نیاز تعلیم و تربیت، فلسفه تربیتی آموزش و پرورش است اگر فلسفه تربیتی بومی و متناسب نداشته باشیم، همه تلاش ها در تعیین و تربیت بی نتیجه خواهد بود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز جامعه با بحران هویتی مواجه است، موضوع تربیت متمرکز بر مقوله هویت شده و در چشم انداز ایران سال 1404 مدرسه نقطه اتکای دولت و ملت و عامل توسعه و پیشرفت و تعالی کشور است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر به دنبال پیشرفت همه جانبه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هستیم، راه رسیدن به آن مدرسه است.
مددی ادامه داد: محتوای کتاب درسی نیز باید در مسیر تقویت هویت ملی باشد و فضای مدرسه، معماری مدرسه باید در این راستا باشد بنابراین هویت به ویژه ملی جزو تاکیدات در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
مددی اظهار داشت: چهار دهه بعد از انقلاب یک خطای راهبردی مرتکب شده ایم و آن غفلت از دبستان و پیش دبستانی است و این غفلت ناکارآمدی دستگاه تعلیم و تربیت را به دنبال دارد زیرا بر اساس سند تحول، مسئولیت اصلی آموزش و پرورش دوره عمومی است.
وی تصریح کرد: ما باید به دبستان بازگردیم به این موضوع که تعلیم و تربیت بنیادی در دبستان و پیش دبستانی است و تا زمانی که این رویکرد اصلاح نشود، پیش دبستانی همچنان ممکن است طفیلی تلقی شود.
وی خاطر نشان کرد: سند تحول، سندی راهبردی است و مسیر تحول و اقدامات آموزش و پرورش را از 1390تا 1404 ترسیم کرده است که آموزش و پرورش باید آن را در سه برنامه پنجم، ششم و هفتم توسعه اجرا کند.
وی ادامه داد: سند تحول در بخش های مختلف تعلیم و تربیت برنامه های مشخصی دارد، علاوه بر تعریف تعلیم و تربیت اسلامی چرخه های تحول آفرین را مشخص و اهداف و چشم انداز و ماموریت ها تا 1404 بیان کرده است.
وی اظهار داشت: در آموزش و پرورش هر اقدامی که بخواهد انجام شود باید ذیل این زیرنظام صورت بگیرد و با تصویب سند تحول بلاتکلیفی و فقدان فلسفه رفع و نقشه راه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته و در آن مشخص شده چه نوع آموزش و پرورش و مدارسی می خواهیم.
وی خاطرنشان کرد: در وزارتخانه نباید به صورت سلیقه ای عمل کنیم بلکه سند تحول مسیر را مشخص کرده است و در مسیر تعیلم و تربیت نقشه راه مشخص است.
در این گردهمایی 2 روزه ، معاونان ابتدایی اداره های آموزش و پرورش استان ها و رئیسان پیش دبستانی سراسر کشور حضور دارند.
2 هزار و 200 اثر به دبیرخانه همایش در بخش مقاله، فیلم کوتاه، قصه گویی، عکس ، آواها و نواهای بومی - محلی و دکلمه ارسال شد.
از سوی هیات داوران از مجموع مقالات علمی 200 مورد پذیرفته شد که 52 مورد آن در قالب سخنرانی ارائه می شود و در مجموع از 20 اثر برگزیده در بخش های مختلف در اختتامیه همایش تجلیل می شود.
هویت، رشد و تعالی همه‌جانبه دوران کودکی، عناصر هویت و فرایند هویت‌یابی آنها در دوره پیش‌دبستانی در بستر فرهنگ اسلامی ایرانی، بررسی و آسیب‌شناسی وضعیت کودکان ، نحوه بازنمایی آنها در الگو هویت اسلامی ایرانی از محور‌های همایش است.
نقش فرایندهای اجتماعی در هویت یابی کودکان ، بازنمایی هویت اسلامی - ایرانی آنها در رسانه ها ، سینما و فناوری های دیجیتال ارتباطی، اطلاعاتی و انواع هویت کودکان و نحوه بازنمایی آن در الگوی هویت اسلامی با توجه به اسناد بالا دستی آموزش و پرورش از دیگر محورهای همایش است.
در این گردهمایی 11 کارگاه آموزشی با موضوع های مختلف برگزار می شود که سه هزار و 800 نفر در این کارگاه ها آموزش می بینند.
2088/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.