رضوان حکیم زاده روز چهار شنبه در همایش ملی هویت کودکان پیش دبستانی ایران اسلامی در یزد به تعداد کودکان این دوره که زیر نظر آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در حال آموزش و یادگیری هستند، اشاره ای نکرد.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا کودکانی با نشاط و شاداب برای آینده جامعه ایران اسلامی تربیت کنیم و دوره یادشده را به دغدغه ملی تبدیل کرد.
وی در ادامه به عدالت آموزشی در جامعه اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: عدالت آموزشی به این معناست، همه کودکان در برخورداری از فرصت های آموزشی و یادگیری با هم برابر باشند زیرا حضور در کلاس درس مهم نیست.
معاون وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: استان های سمنان، خوزستان، ایلام، قزوین و کرمان در پوشش دوره پیش دبستانی در کشور از مناطق پیشگام در این زمینه هستند.
وی خاطرنشان کرد: پژوهش ها نشان می دهد کودکانی که در دوره پیش دبستانی شرکت کرده اند از لحاظ مهارت، گفتاری، مقیاس حافظه، عملکرد تحصیلی در پایه اول و دوره ابتدایی و از لحاظ موفقیت در دوره آموزش عالی تفاوت معناداری نسبت به همسالان خود که در دوره پیش دبستانی شرکت نکردند، دارند.
به گفته حکیم زاده این گروه از کودکان در بزرگ سالی کمتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرند.
وی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته به دوره پیش دبستانی توجه و تاکید زیادی به آن دارند و سرمایه گذاری عمده آموزشی آنها معطوف به این حوزه است و در زمینه آموزش عالی کمتر سرمایه گذاری می کنند.
حکیم زاده یادآورشد: رشد مغز کودک در سال های اولیه شکل می گیرد ، باید به این دوره برای شکل گیری شخصیت کودک ، هویت یابی و یادگیری کمک کرد و فرصت های موجود را از دست نداد که آنها سرمایه اصلی جامعه هستند زیرا شخصیت شان در این دوره شکل می گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه از یزد به عنوان شهر اصالت ارزش ها، حافظ فرهنگ و تمدن با شکوه ایران یاد کرد و افزود: این استان با مردمان بسیار خردمند همواره پیشتاز در حفظ عناصر هویت ایران اسلامی بوده و هستند.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: مردمان این شهر در مقابل هجوم مدرنیته ایستادگی کردند و همه عناصر هویت خود را حفظ کردند.
معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حضور مدیران دوره پیش دبستانی استان های کشور در این همایش گفت: آنها سند تحول بنیادین نظام آموزشی را درک کردند و به ندای آن و اولویت های مربوط به آن در دوره کودکی، پیش دبستانی و دبستانی پاسخ مثبت دادند.
وی هشدار داد: هرگونه غلفت نسبت به آموزش این دوره خطر زاست ، اگر آموزش ها را در این دوره جدی نگیریم و شروع کنیم قطعا در آینده بازنده خواهیم بود.
در این گردهمایی 2 روزه ، معاونان ابتدایی اداره های آموزش و پرورش استان ها و رئیسان پیش دبستانی سراسر کشور حضور دارند.
2 هزار و 200 اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد که از مجموع آثار 415 مورد در بخش مقاله ، 118 فیلم کوتاه ، 235 مورد قصه گویی، هزار و 161 عکس ، 145 اثر مربوط به بخش آواها و نواهای بومی - محلی و بقیه هم در بخش دکلمه است.
از سوی هیات داوران از مجموع مقالات علمی 200 مورد پذیرفته شد که 52 مورد آن در قالب سخنرانی ارائه می شود و در مجموع از 20 اثر برگزیده در بخش های مختلف در اختتامیه همایش تجلیل می شود.
هویت، رشد و تعالی همه‌جانبه دوران کودکی، عناصر هویت و فرایند هویت‌یابی آنها در دوره پیش‌دبستانی در بستر فرهنگ اسلامی ایرانی، بررسی و آسیب‌شناسی وضعیت کودکان ، نحوه بازنمایی آنها در الگو هویت اسلامی ایرانی از محور‌های همایش است.
نقش فرایندهای اجتماعی در هویت یابی کودکان ، بازنمایی هویت اسلامی - ایرانی آنها در رسانه ها ، سینما و فناوری های دیجیتال ارتباطی، اطلاعاتی و انواع هویت کودکان و نحوه بازنمایی آن در الگوی هویت اسلامی با توجه به اسناد بالا دستی آموزش و پرورش از دیگر محورهای همایش است.
در این گردهمایی 11 کارگاه آموزشی با موضوع های مختلف برگزار می شود که سه هزار و 800 نفر در این کارگاه ها آموزش می بینند.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.