به گزارش ایرنا ، محمدمهدی جوادیان زاده روز سه‌شنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب ابرکوه اظهار داشت: اگر می‌خواهیم توسعه پایدار داشته باشیم باید مثلث سه‌ضلعی « آب ، غذا و انرژی » را حفظ و با مدیریت برداشت منابع آبی را برای آیندگان حفظ کنیم .
وی بابیان اینکه برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی ، عمق چاه‌های کشاورزی را از 300 متر افزایش به 400 متر رساند، افزود: اجرای طرح خاموشی چاه‌ فقط در چارچوب منافع کشاورزان اتخاذ شد.
به گفته جوادیان زاده خاموشی چاه‌ها بر اساس توافق با کشاورزان اجرا شد، اظهار داشت: زیان ‌بخش کشاورزی سال زراعی 97 - 96 بیشتر به خاطر گرمازدگی و سرمازدگی بود که اجرای طرح یادشده در این زمینه تأثیری نداشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با تأکید بر مدیریت برداشت آب ، افت سالانه سطح آب‌های زیرزمینی منطقه را 62 سانتی‌متر عنوان کرد و یادآور شد: اگر برداشت آب همراه با مدیریت باشد ، می‌توان این میزان را به عدد صفر رساند که این طرح شدنی است.
وی به برداشت بی‌رویه آب در حوزه شمال فارس اشاره کرد و افزود: برنامه زمان‌بندی خاموشی چاه‌های کشاورزی به شرکت آب منطقه‌ای فارس ارسال شد به علت رعایت نشدن موضوع، موارد برای بررسی به وزیر نیرو منعکس شد.
جوادیان زاده یادآور شد: طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی ( تعادل بخشی آب ) مربوط به‌کل کشور است و مسئولان قول داده‌اند این طرح در فارس اجرا شود.
فرماندار ابرکوه هم گفت: با توجه به تبعات کم‌آبی و خشکسالی ضرورت دارد در این شهرستان برداشت آب در بخش کشاورزی مدیریت شود .
محمدکاظمی نسب با اشاره به مصوبه شورای حفاظت منابع آب ، یادآور شد: طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی با همکاری کشاورزان انجام می‌شود و در صورت نیاز و ضرورت زمان بعدی خاموشی چاه‌های کشاورزی تغییر خواهد کرد.
وی ادامه داد: فعلاً طرح یادشده در 2 دوره زمانی از 26 آبان تا 26 آذرماه ماه و از یازدهم دی‌ماه تا یازدهم بهمن اجرا خواهد شد.
یکی از کشاورزان هم در این جلسه گفت: اعضای شورای حفاظت منابع آب با توجه به نیاز اراضی گندم و باغ‌های شهرستان ، دوره خاموشی چاه‌ها را از 60 روز به 50 روز کاهش دهد.
خلیل روشن خاطرنشان کرد: منابع آبی دشت آبخوان ابرکوه از حوزه شمال فارس تغذیه می شود، برداشت آب در این حوزه بی رویه است، اراضی کشاورزی ابرکوه با حوزه شمال فارس 250 متر فاصله دارد، این بی‌عدالتی است مسئولان آن را پیگیری کنند.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.
سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی ابرکوه 15 هزار هکتار است که سالانه علاوه بر 190 هزار تن محصول کشاورزی و نیز انواع فراورده‌های دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.