فخرالسادات خامسی هامانه روز شنبه همزمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه (10 نوامبر) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عالمان و دانشمندان در برهه کنونی وظیفه مهمتری نسبت به گذشته دارند به طوری که در کنار رسالت ذاتی خود در بحث علم و دانش، همه بخش‌ های جامعه را با نوعی رسالت اجتماعی درگیر کنند.
وی ادامه داد: عالمان و دانشمندان باید همه را با یکدیگر به سمت و سویی ببرند که با ایجاد صلح، آرامش، آشتی و از بین بردن جنگ ها، کدورت ها، دشمنی ها، دلخوری ها و دودستگی ها، توسعه و پیشرفت پایدار را برای جوامع خود رقم بزنند.

** علم و دانش، گاهی عامل تباهی
خامسی هامانه گفت: هرچند علم و دانش به خودی خود امری مثبت و پدیده مطلوب انسانی و جهانی محسوب می شود، اما همیشه هم در مسیر پیشرفت نبوده است.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری یزد افزود: علم و دانش برخی مواقع باعث تباهی ها و ویرانیهای زیادی شده است، به طوری که حتی اندیشمندان و دانشمندان هم بارها به این موضوع اعتراف کرده اند.
وی اضافه کرد: شاید یکی از دلایلی که یک روز به نام علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری شده، این است که علم و دانش مسیر درست خودش را در جامعه انسانی پیدا کند.

** جهان، نیازمند صلح و آرامش
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری یزد با بیان اینکه جهان امروز بیش از هر چیز نیازمند صلح و آرامش است اظهار داشت: محقق نشدن صلح، توسعه و پیشرفت را هم با یکسری موانع مواجه می کند، از این رو بزرگترین وظیفه علم و دانش در برهه کنونی باز کردن مسیر برای رسیدن به صلح و آرامش است.
خامسی هامانه افزود: علم و دانش با توجه به اینکه مورد وثوق همگان است، می تواند بسیاری از بدفهمی ها و سوء برداشتها در جوامع امروز که صلح و آرامش را در تنگنا و محدودیت قرار می دهد مرتفع کند.
وی ادامه داد: حتی افرادی که صلح و آرامش را زیر سوال می برند و با ایستادن در 2 طرف مرزها، به نوعی یکدیگر را دشمن و بدخواه یکدیگر حساب می‌ کنند حداقل در ظاهر هم که شده علم و دانش را قبول دارند و عالمان و دانشمندان را ستایش می‌ کنند.
وی خاطر نشان کرد: این مهم می‌ تواند یک گام موثر و جنبه مثبت برای فعالان عرصه علم و دانش باشد که آرامش و صلح را به این گروهها هدیه دهند و اگر چنین شود راه پیشرفت جوامع انسانی نیز باز خواهد شد.

** جایگاه عاطفی صلح
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری یزد اظهار داشت: در بحث صلح، یک پایگاه و جایگاه عاطفی هم در آن باز می ‌شود که باید همه جامعه را درگیر کرد.
خامسی هامانه افزود: در بحث علم و دانش، بیشتر بحث عقلانیت را در نظر می ‌گیریم، در حالی که وقتی صحبت از آرامش می شود بحث عطوفت و مهربانی نیز به آن گره می خورد.
وی ادامه داد: عالمان و دانشمندان باید به بخش‌ هایی از جامعه مانند کودکان، زنان و انجمن ‌های منادی صلح و آرامش که توانایی پروراندن عطوفت، مهربانی، صلح و آرامش در خود دارند، توجه بیشتری کنند.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، سال 2001 میلادی، با اهدافی از جمله بهره مندی آحاد جامعه از ثمرات علم، فناوری و نوآوری، ایجاد بستر مناسب گفتمان درباره تاثیر علم، فناوری و نوآوری بر زندگی روزمره مردم و صلح و توسعه به منظور ارتقای کیفیت عمومی زندگی، 10 نوامبر را به عنوان «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» نامگذاری کرد.
7532
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.