به گزارش ایرنا، محمدعلی طالبی روز سه شنبه در نشست مشترک کارگروه فرهنگی و اجتماعی و ستاد بیست و ششمین دوره هفته کتاب استان افزود: مطالعه کتاب یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی فرهنگی و اجتماعی هر جامعه ای محسوب می شود و با برای آن اهمیت ویژه ای قائل شد.
وی با بیان اینکه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی باید به نسل های کودک و نوجوان توجه شود، تصریح کرد: استان دچار کنکور زدگی شده و بیشتر از استان های دیگر درگیر این موضوع است.
معاون اسانداری یزد با ابراز گلایه از رقابت های بیجا برای کنکور و مسائل درسی در آموزش و پرورش گفت: با وجود اذعان مسئولان مرتبط، اراده ای برای خارج شدن از این رقابت های بیجا وجود ندارد.
طالبی افزود: در شرایط کنونی، همین که خواندن کتاب غیردرسی در آموزش و پرورش ممنوع نشده است باید خدا را شکر کنیم.
وی با یادآوری 25 سال صدرنشینی دانش آموزان یزد در آزمون سراسری دانشگاه ها، تصریح کرد: باید به جای تکیه صرف روی کتاب های درسی و صدرنشینی در آزمون سراسری، به ابعاد مختلف تربیتی دانش آموزان پرداخته شود.
معاون استاندار یزد ادامه داد: باید راهبرد آموزش و پرورش درباره موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی مشخص شود و در این خصوص مصوبه هایی داشته باشیم.
طالبی همچنین با تاکید بر لزوم پرداختن به دستاوردهای سیاسی و اجتماعی انقلاب، گفت: در نخستین نشست ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خلاء وجود کمیته ای فعال حول مسائل سیاسی و اجتماعی احساس می شد و بر این اساس، کارگروه اجتماعی این ستاد راه اندازی شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز با اعلام برنامه های شاخص هفته کتاب (24 آبان تا اول آذر) در استان گفت: کتاب پایدارترین عنصر فرهنگی است و امسال بیست و ششمین دوره هفته کتاب با شعار «حال خوش خواندن» برگزار می شود.
مجید جوادیان زاده با یادآوری فعالیت یکهزار باشگاه کتابخوانی با عضویت یکهزار و 500 نفر در استان افزود: فعالیت باشگاه های کتابخوانی استان امسال با شعار «یزد شهر جهانی، هزار باشگاه دانایی» آغاز شده و امیدواریم امسال عنوان «پایتخت کتاب ایران» را کسب کنیم.
وی ادامه داد: یزد در دوره گذشته به دلیل فعالیت مطلوبی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سایر انجمن ها و دستگاه های اجرایی در حوزه کتاب انجام داده بود توانست عنوان شهرخلاق در حوزه کتاب را کسب کند.
وی همچنین از ارسال ٣١٤ اثر به دبیرخانه نخستین جشنواره مروجین کتاب استان خبر داد و گفت: امسال ١٠٠ روستای یزد در طرح روستا و عشایر دوستدار کتاب شرکت کرده اند که امیدواریم همچون سال های گذشته عنوان برتر را در کشور کسب کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد اظهار داشت: امسال به مناسبت هفته کتاب، نمایشگاه های کتاب با تخفیف های ویژه در مرکز استان و 9 شهرستان دیگر استان برگزار می شود.
جوادیان زاده، اجرای طرح چهل جشن کتاب در ٤٠ شهر، رونمایی از باغ کتاب، افتتاح نمایدین چند باشگاه کتابخوانی، کارگاه های آموزشی نویسندگی با حضور نویسندگان برجسته، اهدای کتاب به مدارس محروم، اجرای طرح های سفیران دانایی و موسیقی کتاب، از جمله برنامه های استان در هفته کتاب عنوان کرد.
وی افزود: رونمایی از نخستین کتاب فروش سیار استان، راه اندازی نمایندگی خبرگزاری کتاب و رادیو کتاب، همایش تجلیل از خادمان فرهنگ نشر، جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی و کتابگردی از دیگر برنامه های شاخص امسال به مناسبت هفته کتاب در استان است.
استان یزد 110 باب کتابخانه‌های عمومی با حدود 104 هزار نفر عضو دارد.
افزون بر 2 میلیون نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است.
استان یزد یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
49 درصد جمعیت استان مرد و 51 درصد مرد هستند.
استان یزد یکهزار و 900 باب مدرسه با 250 نفر هزار دانش آموز دارد و امسال برای بیست و پنجمین سال پیاپی رتبه نخست قبولی آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی کشور را کسب کرد.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.