به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حسین زارع‌ زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران بابیان اینکه حمایت از فرهنگ وقف و به‌ تبع آن درآمد حاصل از موقوفه بسیاری از مشکلات جامعه را رفع می‌کند، افزود: امسال در شهرستان‌های تفت، یزد و میبد به ترتیب 15، 13 و هفت وقف جدید ثبت‌شده است.
وی ادامه داد: شهرستان‌های ابرکوه، اردکان و مهریز نیز هرکدام پنج مورد ، شهرستان های اشکذر و بافق هرکدام سه مورد و بهاباد و خاتم هرکدام یک مورد وقف در سال جاری داشتند.
این مسئول بابیان اینکه اوقاف به‌عنوان بازوی دولت، توانایی رفع بسیاری از مشکلات مردم در بخش‌های مختلف را دارد، اظهار داشت: در صورت حمایت مسئولان، این اداره کل می‌تواند درآمدهای موقوفه های استان‌ را تا پنج سال آینده به 10 برابر افزایش دهد و از این طریق به دولت کمک کند.
حجت‌الاسلام زارع زاده بدون اشاره به مقدار درآمد سالیانه موقوفه های استان یزد، افزود: برخی زمین‌های وقفی، بدون استفاده، رهاشده که علاوه برنداشتن درآمد، حتی برای ساکنان منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: در صورت همکاری نهادهای مرتبط ازجمله شهرداری و شورای شهر و تسهیل در صدور مجوزهای لازم می‌توان نسبت به تغییر کاربردی زمین‌های وقفی، سرمایه‌گذاری و درآمدزا شدن آن‌ها اقدام کرد.
وی بابیان اینکه کاربری 67 درصد رقبه های وقفی استان یزد، کشاورزی است تصریح کرد: با توجه به نوع موقوفات و خشکسالی در استان، درآمد حاصل از این موقوفات بسیار اندک است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه یزد با تبیین برنامه‌های این اداره کل در دهه وقف (15 تا 24 آبان) اظهار داشت: افتتاح طرح مسکونی شهید زمانی یزد، برگزاری نشست با فعالان و نخبگان قرآنی، تفسیر قرآن کریم در امامزاده سید جعفر و دیدار با دانشجویان دانشکده قرآنی میبد ازجمله برنامه‌های این اداره کل در دهه وقف است.
حجت‌الاسلام زارع زاده، بازدید از بیمارستان موقوفه گودرز، شرکت در میزگردهای علمی مرتبط با وقف و برگزاری همایش استانی یاوران وقف را از دیگر برنامه‌های مهم اداره کل اوقاف و امور خیریه یزد در دهه وقف عنوان کرد.
این مسئول بابیان اینکه بیمارستان موقوفه گودرز درآمدی برای اداره کل اوقاف و امور خیریه یزد ندارد، تصریح کرد: مطالبات این بیمارستان از بیمه‌های مختلف 170 میلیارد ریال است که همین مقدار نیز بدهی دارد.
وی افزود: 350 نفر در بیمارستان گودرز شاغل هستند و دلیل اصلی تداوم فعالیت آن باوجود درآمد نداشتن، اشتغال این افراد است.
همچنین حجت‌الاسلام مجید کرمی معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با یادآوری کمبود موقوفه‌های قرآنی در استان اظهار امیدواری کرد که واقفان به موضوع ترویج فرهنگ قرآنی نیز توجه داشته باشند.
سعید جعفری پور رئیس اداره حقوقی اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز بابیان اینکه دستگاه‌های دولتی و نیروهای مسلح استان، افزون بر 174 میلیارد ریال به موقوفه‌ها بدهکار هستند گفت: امسال 730 سند وقفی جمع‌آوری شد که برخی از آن‌ها برای مرمت و برخی دیگر برای ثبت در سامانه جامع موقوفات آماده‌شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه یزد مهر ماه سال گذشته گفته بود : 45 درصد نیت واقفان این استان مربوط به سوگواری امام حسین(ع) و برگزاری مجالس و سایر برنامه های مذهبی در ماه های محرم و صفر است که طبق نیات آنها انجام می شود.پ
حجت الاسلام حسین زارع‌ زاده افزود: درآمدها با استفاده از حدود 16 هزار رقبه استان به نوعی با عزاداری سید الشهدا(ع) مرتبط است که این عدد نیمی از مجموع موقوفه های منطقه را تشکیل می‌دهد.
یزد افزون بر 12 هزار موقوفه و 43 هزار رقبه دارد و از استان های مطرح کشور در مورد وقف است.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.