دکتر حسن جان فدا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش استفاده از وسایل گرمازا ، افزود: بی‌توجهی به استانداردهای لازم و رعایت نکردن اصول ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز منجر به مرگ‌ومیر ناشی از گازگرفتگی می‌شود.
وی نسبت به افزایش سالانه تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منو کسید کربن در استان یزد هشدار داد و اظهار داشت: افراد باید از روی آوردن به رفتارهای پرخطرآفرین در استفاده از وسایل گازسوز خودداری کنند.
جان فدا افزود: شنیده شد در برخی آپارتمان ها محلی برای لوله بخاری تعبیه نشده و ساکنان واحدها به دلیل اینکه تهیه یا تعمیر پکیج برای آنها هزینه بر است، به استفاده از بخاری گازسوز روی آورده اند.
وی در این ارتباط توضیح داد: متاسفانه آنها لوله خروجی بخاری را به داخل ظرف آب قرار می دهند که این کار بسیار خطرناک و منجر به مرگ‌ومیر می‌شود و افراد باید جدا از این روش خودداری کنند.
این کارشناس اظهار داشت: برخی شهروندان نسبت به استفاده از شیلنگ‌ برای انتقال گاز خانگی از یک فضا به فضای دیگر استفاده می‌کنند که علاوه بر نشتی گاز، منجر به انفجار می‌شود.
به گفته جان فدا، شهروندان در استفاده از وسایل گازسوز باید نسبت به برخی نکات ایمنی آگاهی داشته باشند تا خود و خانواده‌شان در ایمن باشند.

** نکات ایمنی برای نصب وسایل گازسوز و دودکش
مدیر گروه مدیریت کاهش خطر در حوادث ، بلایا و پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی یزد از مردم خواست، از نصب آبگرمکن و بخاری گازی در اتاقی که در آن هوا جریان ندارد خودداری شود.
وی در این ارتباط توضیح داد: این امر باعث کمبود اکسیژن و سبب خفگی خواهد شد و مردم از نصب دودکش با پیچ‌وخم‌های زیاد و استفاده از زانویی زیاد پرهیز کنند.
جان فدا ادامه داد: ممنوع بودن نصب هرگونه وسیله گازسوز در حمام و اطمینان از باز بودن مسیر دودکش‌ ها و نصب کلاهک استاندارد در پشت‌بام ازجمله اقدامات برای پیشگیری از گازگرفتگی است.
وی افزود: توجه به داغ بودن دودکش پس از روشن کردن وسیله گرمایشی به اطمینان از تخلیه گاز کمک می‌کند، سرد بودن لوله‌های بخاری علامت کارکرد ناصحیح بخاری و خطرناک است.
جان فدا اظهار داشت: انتهای تمام دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح بام ساختمان فاصله داشته باشد و کلاهک مخصوص داشته اشد، درصورتی‌که شعله آتش آبی نباشد باید آن را جدی گرفت زیرا این نقص ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری است و احتمال خفگی وجود دارد.
منو کسید کرین گازی است در اثر سوخت ناقص نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و زغال چوب حاصل می شو، چون بی رنگ، بی بو، بی مزه و غیرمحرک است مسمومیت با آن به راحتی اتفاق می افتد.
منو کسیدکربن در خون با هموگلوبین ترکیب پایداری تشکیل داده و در نتیجه رساندن اکسیژن بافت های بدن را کاهش می دهد، و در صورت مسمومیت شدید پس از بروز تشنج، باعث مرگ فرد مسموم می‌شود.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.