به گزارش عصر دوشنبه روابط عمومی فرمانداری اردکان رقیه کرمانیان در بازدید از یک کارگاه کار بافی شهرستان بابیان اینکه صنایع‌دستی به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از هنرهای سنتی ایران از گذشته‌های دور تا امروز جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ بومی و معنوی داشته است نقش بینش، باور و اعتقادات انسان را در این هنرها بسیار مهم و غیرقابل‌انکار دانست.
وی با تأکید بر اینکه صنایع‌دستی بازتابی از تاریخ تمدن هر ملتی است افزود: صنایع‌دستی را می‌توان یکی از مؤثرترین روش‌ها برای انتقال فرهنگ و سنت‌های مناطق مختلف مطرح کرد.
معاون فرمانداری اردکان گفت: کار بافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی ایران است، به‌ نحوی که درگذشته‌های دور پارچه‌های مصرفی به‌صورت خودکفا به دست‌زنان تولید می‌شد اما با ورود ماشین‌های بافت پارچه و جایگزین شدن تولیدات آنان، متأسفانه این هنر سنتی جایگاه خود را از دست داده است.
کرمانیان اظهار امیدواری کرد که با رونق کارگاه‌های کار بافی در اردکان علاوه بر احیای هنر سنتی بتوان تعداد قابل‌توجهی از بانوان را به سمت مسیر خوداشتغالی و خودکفایی اقتصادی هدایت کرد.
کار بافی پارچه پنبه‌ای دستبافی است که زنان منطقه کویری از روزگاران دور تا به‌ حال در خانه می‌بافته‌اند.
این دست‌بافت سنتی به‌عنوان پارچه مصرفی، چه به‌عنوان پوشاک و غیره از آن در تهیه چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال و حوله کاربرد داشت و این هنر مختص زنان بود.
مرکز شهرستان 98 هزارنفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.