به گزارش روز شنبه روابط عمومی فرمانداری میبد در پیام این پژوهشگر ژاپنی که سال ها در زمینه صنایع دستی، پژوهش های ارزنده ای انجام داده، آمده: با مسرت فراوان شنیدم که زیلوی میبد از طرف یونسکو به ثبت جهانی می رسد، ثبت جهانی زیلو از طرف یونسکو بر زیلوبافان و همه مردم میبد مبارک باد.
من در مدت 20 سال در منطقه میبد انواع مختلف صنایع دستی را مطالعه و بررسی کرده ام و می توانم ادعا کنم که همه جا سخن از دستاوردهای زیلوبافان میبد و تحسین هنرشان است که براستی شایسته آن هستند.
تولید زیلو در منطقه میبد، قرن ها سابقه دارد و ما می توانیم زیلوهای قدیم را در مسجدها و امامزاده های قدیم در سراسر ایران ببینیم.
در یک وقتی، تعداد زیلوبافان به طور چشمگیری کاهش یافت، اما خوشبختانه اکنون تعداد آنها کم کم افزایش یافته و این روزها طراحی های مدرن و جدید که در زمان پیش بافته نشده اند نیز افزایش یافته است، چنین رونقی نتیجه تلاش مردم منطقه میبد است.
متأسفانه به خاطر مشغله کاری نمی توانم در مراسم ثبت جهانی زیلوی میبد شرکت کنم، از صمیم قلب برای مردم میبد و صنایع دستی آنها روزهای خوشی را آرزومندم.
دکتر یوشیدا یوسوکی، دارنده مدرک دکترای اقتصاد صنایع دستی است و پایان نامه دکترای خود را به رشته زیلوبافی اختصاص داده بود و سالهاست در این زمینه کار می کند.
زیلوبافی در شهر میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم هـ . ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند. قدیمی‌ترین و در عین حال نفیس‌ترین زیلوهای میبد، به قرن 12 هـ .ق تعلق دارد و بر روی آن 24 سجاده طراحی شده است.
زیلو یا پلاس، دست بافته ای زیبا و خاص مناطق حاشیه کویری است، این فرش با نوع زندگی مردم منطقه تطابق دارد و بخشی از اعتقادات مذهبی، تاریخ، معماری، طبیعت و گویش مردم این نواحی نیز، بر تار و پود آن نقش بسته است.
م.ا 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.