دکتر حسین سلیمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: والدین این کودک، داروی متادون را به جای شربت استامینوفن به او داده بودند که با حالت کما و نیمه هوشیار به اورژانس اطفال این بیمارستان ارجاع شد و با دقت کادر درمانی، مسمومیت دارویی، تشخیص و کودک از مرگ حتمی نجات یافت.
مادر این کودک سه ساله در زمینه مسمومیت فرزندش گفت: به همراه دخترم که کمی تب داشت به مهمانی رفتیم و در آنجا یک قاشق مرباخوری متادون (بجای شربت استامینوفن) به او دادم، دخترم به مدت 40 دقیقه به خواب رفت که با تحریک به سختی بیدار شد اما فک وی سفت شده بود که به اورژانس اطفال بیمارستان شهیدصدوقی مراجعه کردیم.
وی افزود: پس از معاینه توسط متخصص اطفال با شک مسمومیت با متادون، داروی خنثی کننده تزریق که سبب بهبودی سریع و هوشیاری کودک شد به او داده شد و من از تشخیص سریع و درمان مناسب بدون فوت کودکم توسط کادر اورژانس، تشکر می کنم.

*** متادون را در شیشه دیگر داروها نگه داری نکنید
رییس بیمارستان شهید صدوقی یزد در ادامه به خبرنگار ما گفت: به خانواده ها توصیه می شود از نگهداری شربت متادون در شیشه سایر داروها خودداری کنند تا کودکان معصوم، دچار مسمومیت نشوند.
دکتر سلیمانی اظها داشت: داروها یکی از خطرناک ترین عوامل مسمومیت زا در منازل هستند و عدم توجه به میزان مصرف دارو، مصرف در تاریکی، با خواب آلودگی و مصرف خودسرانه آنها می تواند منجر به مسمومیت های دارویی شوند.
وی با بیان اینکه بسیاری از ضایعات ناشی از بروز مسمومیت ها به سادگی قابل پیشگیری هستند گفت: یک لحظه غفلت خصوصا در کودکان می تواند منجر به عوارض دائمی و آزار دهنده ناشی از مسمومیت شود.
وی استفاده از ظروف و یا شیشه های متادون دارای درب قفل کودک و نصب برچسب هشدار روی ظروف حاوی متادون را ضروری دانست و اظهار داشت: باید از نگهداری غیر ایمن این ماده در شیشه های نوشابه، آب، یا شیشه های شربت استامینوفن، خودداری کرد.
به گفته وی سرماخوردگی از شایعترین اشتباهات صورت گرفته توسط والدین و در نتیجه مسمومیت کودک با این شربت گزارش می شود.
دکتر سلیمانی، تهوع و استفراغ، خواب آلودگی، کاهش تعداد تنفس و تنگ شدن مردمک ها را از جمله علایم مهم مصرف متادون در کودکان برشمرد و تاکید کرد: در صورت مشاهده چنین علائمی، سریعا به مراکز درمانی مراجعه شود.
در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی شهید صدوقی یزد 450 تخت موجود است که با احتساب تخت های اورژانس، دیالیز و سرپایی به 550 تخت می رسد و روزانه یکهزار بیمار سرپایی به این مرکز درمانی مراجعه می کنند که ماهانه حدود 28 تا 30 هزار نفر را شامل می شود.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.