به گزارش ایرنا سیدمحمد بهشتی شامگاه پنجشنبه در سلسله نشستهای فرهنگی اجتماعی شب یزد با عنوان 'تذکر یزدی بودن کنکاش بر ارزشهای بومی یزد جهانی' افزود: فراموشی درد امروز تمام سرزمین ماست و برای اینکه این بیماری نسیان رفع شود، قصه و روایت آثار تاریخی، اماکن و ارزشهای فرهنگی باید بازخوانی و یادآوری شود.
وی با بیان اینکه شهر یزد پر از قصه است افزود: اینکه خانه های و اماکن تاریخی نابود می شوند، برای این است که قصه های آن فراموش شده است.
بهشتی یادآور شد: در دهه‌های اخیر و از سال 1335 که درآمد نفتی به صورت جدی وارد اقتصاد ایران ‌شد، کوشیدیم غلطهای سرزمین مان را بگیریم، پیشتر هرکس که در این سرزمین زندگی می کرد، مالیات می داد .
بهشتی، اتکاء به درآمد ناشی از فروش نفت خام را به دلیل نداشتن استعداد در تولید ارزش افزوده دانست و اظهار داشت: تحولات در سال 1335 در شهرها کشور اتفاق افتاد برای پیشرفت و توسعه الگوی کشورهای دیگر پیاده شد که این اشتباه بود.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: اکنون ما دچار غفلت شده، نسبت به ارزشهای خود شرمساریم و نمی خواهیم شبیه خودمان باشیم بلکه می خواهیم از الگوهای دیگران استفاده کنیم.
بهشتی ادامه داد: نباید از این نکته غفلت کرد یعنی اگر حال ما خوب باشد، معماری مظهر فرهنگ می‌شود اما اگر حال ما بد باشد، معماری مظهر بیماری‌های فرهنگی خواهد شد.
وی با بیان اینکه امروز سنت را در برابر مدرنیزم قرار می‌دهیم و این دو را مقابل و در تضاد با هم می‌دانیم، یادآور شد: هر قدر سطح تماس جامعه با مظاهر فرهنگی وسیع تر شود، سنتها و فرهنگ، تداوم می یابد.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: اگر از کسی سوال شود که یزد کجاست ؟ و یزدی کیست؟: پاسخ آن فرهنگ است.
وی یزد را از درخشان ترین گوهر فرهنگ ایران دانست و افزود: هنر یزدی، آباد کردن است و هرکجا که قصد آباد کردن بود، یزدی ها نقش ایفا می کردند، حالا باید بینیم از سال 1335 بعد در یزد چه چیز با ارزشی مانند ترمه یا معماری ایجاد شده است.
بهشتی اضافه کرد: یزد در فهرست میراث جهانی ثبت شده و در کنفواسیون میراث جهانی چیزی به ثبت می رسد که سهم قابل توجهی در میراث بشری داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما کمتر شهری داریم که در فهرست جهانی به ثبت رسیده باشد، بنابراین یزد به میراث جهانی ارزش می دهد.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: یزدی ها بزرگترین پدیدآورنده سایه بودند زیرا یزد با سایه قابل زیست است و ساباط ها، دیوارهای بلند در کوچه ها و منازل به خاطر سایه و خنک شدن فضاها بود زیرا در این آفتاب سوزان و گرما زندگی در این شهر مشکل بود.
وی در بخشی از سخنان خود گفت: صنایع دستی عبارت است تولیداتی که ریشه در فرهنگ ما دارد و یک جواهر هستند و باید عین جواهر عرضه شوند.
سلسله نشستهای فرهنگی اجتماعی شب یزد با موضوعات مختلف پیرامون فرهنگ و مباحث اجتماعی با دعوت از صاحبان اندیشه از سراسر کشور برگزار می شود.
2088/ 6014
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.