'امیر ولی عضدزاده' روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه درصد بالایی از مشکلات بینایی قابل پیشگیری است، افزود: مشکلات بینایی و اختلال دید به دو دسته ارثی و غیرارثی تقسیم بندی می شود که هرکدام، پیشگیری و درمان مخصوص به خود را دارد.
وی اضافه کرد: به‌عنوان ‌مثال در موارد ارثی، می‌توان با انجام مشاوره‌های پیش از ازدواج، از بروز آن‌ها جلوگیری کرد و در موارد غیر ارثی نیز می‌توان با مراجعه به ‌موقع به پزشک متخصص و رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی، از بروز آن جلوگیری کرد.
رئیس اداره بهزیستی اردکان اظهار داشت: درسال گذشته تعداد 3 هزار و 490 نفر از کودکان 3 تا 6 سال شهرستان مورد سنجش بینایی قرار گرفتند که از این تعداد 417 نفر مشکوک به تنبلی چشم و سایر بیماری های چشمی بودند که برای پیشگیری به متخصصان ارجاع شدند.
عضدزاده افزود: 51 نفر از این افراد مستمری ‌بگیر و 173 نفر خدمات موردی دریافت می‌کنند.
وی از جمله خدمات بهزیستی به نابینایان را تحویل وسایل کمک توان‌بخشی نظیر ویلچر، واکر، عصا، عینک، ساعت گویا و نیز خدمات مالی، هزینه‌های تحصیلی و ... برشمرد.
رئیس بهزیستی اردکان تصریح کرد: اشتغال و نبودن کار مناسب از مهم‌ ترین و اصلی ‌ترین دغدغه های نابینایان است که در بیشتر مواقع این دغدغه و مشکلات مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد .
وی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت: مطابق این قانون 60 درصد از ردیف های استخدامی اپراتورها و تلفن خانه ها باید به نابینایان تخصیص یابد و انتظار این قشر جامعه از ادارات دولتی رعایت قانون استخدام معلولان نابینا در ادارات شهرستان است.
این مسئول ادامه داد: فعالیت در مشاغل مناسب، زمینه‌ ساز تامین نیازهای خانوارها در حوزه‌های مختلف است و عدم بهره‌مندی روشندلان از فرصت‌های شغلی مناسب، مشکلات معیشتی و اقتصادی زیادی را برای آنان در پی خواهد داشت.
عضدزاده با بیان اینکه نابینایان و کم‌بینایان به‌عنوان بخشی از شهروندان جامعه دارای نیازها و مطالباتی هستند اظهار داشت: رسیدگی به نیازهای این قشر جامعه از جمله اشتغال، ادامه تحصیل، تردد در شهر، امورات رفاهی و معیشتی از وظایف مسلم دستگاه‌ها است.
وی گفت: ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺣﻖ اﺳﺘﻔﺎده از تمامی اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ ﻣﻌﻤﻮل در ﺟﺎﻣﻌﻪ را دارﻧﺪ ، آﻧﺎن باید بتوانند به مانند دیگر شهروندان از ﭘﯿﺎده روﻫﺎ، ﺧﯿﺎﺑﺎن ها و وﺳﺎﯾﻞ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺗﻮﺑﻮس و نیز اﻣﺎﮐﻦ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و ﻣﺬﻫﺒﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ.
23 مهرماه روز عصای سفید به نام 'رفع تبعیض، راهم را روشن می سازد' نامگذاری شده است.
2 هزار معلول و 300 خانوار نیازمند، زیر پوشش اداره بهزیستی شهرستان اردکان قرار دارند و از خدمات این اداره بهره مند می شوند.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.