به گزارش ایرنا، حوادث، بلایای طبیعی و شرایط جوی نامناسب در سال گذشته، بر تن رنجور این محصول، زخمی کاری زده است.
خاتم با سطح زیر کشت 20 هزار هکتار پسته، امسال به دلیل سرمازدگی، گرمازدگی و دیگر بلایای طبیعی و از جمله تگرگ، تولید آن 75 درصد کاهش داشته و آنچه موجب نگرانی بیشتر این روزهای کشاورزان شده نبود قیمت ثابت برای این محصول در بازار فروش است.
تلاطم بازار فروش، موجب شده تا کشاورزان، نگران فروش محصول خود باشند و نتوانند به قیمت های بازار اعتماد کنند.
کشت این گیاه کم آبخواه که با توجه به نوع اقلیم مناسب در خاتم، مورد استقبال کشاورزان است علاوه بر مصرف کم آب و نداشتن نیاز به مراقبت های ویژه، در صورت وارد نشدن خسارات های طبیعی، از عملکرد مناسبی در سطح هکتار برخوردار است و می تواند از نظر اقتصادی تامین کننده نیازهای جامعه کشاورزی منطقه باشد.
مسوولان این بخش از دیگر دلایل کاهش محصول پسته امسال در شهرستان را عدم تلقیح با توجه به شرایط اقلیمی نامناسب در فروردین ماه و ریزش جوانه های گل بر اثر طغیان شته در سال گذشته اشاره کردند.
کاهش تولید و نوسان قیمت ها، نگرانی جامعه کشاورزی و بویژه پسته کاران شهرستان را به دنبال داشته و آنها ضمن دعا برای رفع بلایای طبیعی، خواستار اتخاذ تصمیمات مناسب از سوی مسوولان ذیربط برای بهبود وضعیت بازار این محصول هستند.
یکی از پسته کاران با سابقه خاتم به ایرنا گفت: تگرگ و سرمازدگی، محصولات کشاورزی امسال را تحت تاثیر قرار داده و میزان تولید آنها به نسبت سال گذشته، بسیار کاهش یافته است.
محمد فلاحتی که حدود 40 سال است به کشاورزی مشغول است و تنها راه معاش خانواده اش کشاورزی است ،خاطرنشان کرد: تگرگ امسال در 40 سال گذشته، بی سابقه بوده و این موجب ضرر و زیان به کشاورزان و از جمله پسته کاران شده است.
فلاحتی یادآور شد: کاهش تولید این محصول و همچنین نداشتن منبع درآمد دیگر برای کشاورزان، موجب بروز مشکلاتی در تامین مخارج زندگیشان شده است.
این کشاورز پیشکسوت تصریح کرد: می طلبد تا مسوولان به این قشر توجه ویژه داشته باشند و با ارائه وام های کم سود، به کشاورزان کمک کنند.
ناصر فلاحتی، دیگر کشاورز اهل هرات خاتم هم گفت: پسته به دلیل شرایط جوی نامناسب در سال گذشته و جاری و همچنین بلایای طبیعی با کاهش عملکرد روبرو بوده است.
وی اضافه کرد: این عوامل موجب استقبال نکردن مشتریان محصول به دلیل کاهش کیفیت آن در بازار فروش شده است.
فلاحتی نظارت بیشتر مسوولان جهاد کشاورزی را خواستار شد و خاطرنشان کرد: این نظارت ها می تواند موجب ارائه آموزش به کشاورزان و همچنین بازدهی بیشتر این محصول در سطح هکتار گردد.
مدیر جهاد کشاورزی خاتم از این شهرستان بعنوان قطب اصلی تولید پسته در استان یزد یاد کرد و گفت: تولید این محصول، امسال در مقایسه با سال گذشته 75 درصد کاهش داشته است.
'مجتبی آغاز' افزود: این محصول با 16 هزار و 960 هزار هکتار سطح زیر کشت، رتبه اول سطح تولید این محصول را در استان به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: بیش ار 65 درصد سطح زیر کشت باغات پسته خاتم از نوع اکبری، 25 درصد احمد آقایی ، 10 درصد کله قوچی و بقیه ارقام دیگر است.
این مسوول اضافه کرد: سرمازدگی 28 اسفند و 16 فروردین و گرمازدگی 28 فروردین سال جاری نیز یکی از دلایل کاهش تولید این محصول است.
آغاز با بیان اینکه پسته این شهرستان با کیفیت ترین پسته استان و کشور است، تصریح کرد: این مشخصه در صادرات این محصول به کشورهای دیگر و همچنین بازار پسندی آن حائز اهمیت است.
مدیر جهاد کشاورزی خاتم گفت: این شهرستان دارای 55 دستگاه فراوری پسته است که فقط کار پوست کنی و خشک کردن را انجام می دهند.
خاتم با 16 هزار و 700 هکتار سطح زیر کشت و 50 هزار تن محصولات باغی و مجموع 21 درصد تولید، جایگاه نخست استان را داراست و در محصول گلخانه ای هم با سطح زیر کشت 32 هکتار، جایگاه پنجم را در اختیار دارد.
هرات مرکز شهرستان 40 هزار نفری خاتم در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197
'صغری حیدری' خبرنگار ایرنا در خاتم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.