حسن زارع روز شنبه در حاشیه بازدید از مناطق عشایری ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان وام از طریق شرکت تعاونی عشایر ، با بازپرداخت چهارساله برای خرید علوفه و نهادهای دامی و جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از پدیده خشکسالی به متقاضیان پرداخت شد.
وی ، بابیان اینکه در این مدت همچنین 12 میلیارد ریال وام به هزار و 300 خانوار عشایر از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شد ، افزود: این مبلغ برای تأمین سرمایه در گردش و تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی پرداخت‌شده است.
زارع ادامه داد: باوجود 2دهه خشکسالی و فقر مراتع ، عشایر استان در سال 1396، چهار هزار و 380 تن فرآورده دامی و لبنی به ارزش 450 میلیارد و 600 میلیون ریال تولید کردند.
این مسئول عشایری یزد یادآور شد: عشایر منطقه با تلاش‌های خود علاوه بر تولید 25 درصد گوشت قرمز، در تولید 20 درصد صنایع‌دستی استان نقش بسزایی دارند.
وی ، تأمین آب موردنیاز دام را بسیار ضروری خواند و ادامه داد: در بخش آبرسانی سیار افزون بر 2.5 میلیارد بودجه هزینه شد.
وی ادامه داد: با این مبلغ، آب شرب دام عشایر از طریق یک هزار و 300 دستگاه تانکر 10 و 12 هزار لیتری در 6 ماه گذشته توزیع شد.
رئیس اداره امور عشایری استان یزد خاطرنشان کرد: در این مدت ، با 600 میلیون ریال بودجه ، چهار باب آب‌انبار ، برای ذخیره آب شرب با ظرفیت هرکدام 40 هزار لیتر در مناطق عشایری استان ساخته شد.
زارع با اشاره به اهمیت بیمه عشایری عنوان کرد : 70 درصد جمعیت عشایر استان از خدمات بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند و 40 درصد دام‌های آن‌ها هم در برابر حوادث مختلف بیمه شدند.
جمعیت عشایر استان که در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند، 6 هزار و 300 نفر شامل یک هزار و 300 خانوار است.
عشایر استان از ایلات بختیاری ، خمسه و قشقایی هستند که در پرورش 140 هزار رأس دام سبک و 400 نفر شتر فعالیت دارند.
عشایر ابرکوه با 420 خانوار و 2هزار نفر جمعیت در مناطق هارونی ، اسفند آباد و فراغه زندگی می‌کنند.
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
استان یزد برپایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.