این روزها که هرلحظه ، به بهانه‌ای ، قیمت دلار و ارز و طلا – البته ارتباطش را با نان و سفره مردم نمی‌دانیم – بالا و بالاتر می‌رود برخی تاجران با تبلیغات منفی برای کالاهایشان به دنبال نفروختن اجناس هستند.
موضوع غریبی که به‌ندرت اتفاق می‌افتد اما به دلیل افزایش روزافزون برخی کالاها همچون لوازم برقی و خانگی – به‌ویژه اجناس خارجی که نایاب شد- مغازه‌داران و شاگردانشان با بد گفتن از کیفیت کالاها سعی در منصرف کردن مشتری از کالای ایرانی هستند.
دوستی می‌گفت که با خانمش برای خرید چند وسیله دریکی از خیابان‌های یزد به مغازه‌ها سر زدیم که هرکدام به‌نوعی به بهانه چینی بودن و کیفیت نداشتن کالاها ، مانع خرید می‌شدند.
به او گفتم که انگار قصد نداری اجناس را بفروشی که در جوابم گفت: بله چون هرروز که این کالا در مغازه بماند گران‌تر شده و سودش بیشتر خواهد بود.
دوست دیگری که خودش مغازه آجیل‌فروشی دارد، گفت که چند هفته مغازه‌اش را بست تا بتواند اجناس را باقیمت مناسب‌تری عرضه کند.
در دین اسلام آمده که پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند: ' هر کس گندمی را به‌قصد گران شدن آن، 40 روز احتکار کند، از خدا بَری و خدا از او بَری است. '
این روزها انگار برای برخی‌ها هنر و زرنگی این شد که نفروشند تا گران بفروشند ؛ همان‌هایی که برداشت می‌کنند که خودشان جزو این مردم و جامعه نیستند !!
درواقع امروز روزی است که به دلیل جنگ روانی دشمن عده‌ای خود را گم‌کرده و منتظر کمک دیگران هستند.
و درباره این افراد هم باید گفت که کسی که اعتقاد دارد دیگران باید مشکلاتش را حل کنند ؛ همانند کسی است که برای گذر از رودخانه منتظر است تا آب آن خشک شود .
این اتفاقات را رهبر معظم انقلاب در 14 خرداد در حرم بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و نیز بعد از برپایی نماز عید فطر امسال پیش‌بینی و درباره آن هشدار داده بودند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بابیان اینکه نقشه کنونی دشمن مبنی بر «فشار اقتصادی، فشار روانی و فشار عملی» را نیز ناکام خواهیم گذشت، فرمودند: در این طراحی، فشار اقتصادی از طریق تحریم‌ها و جلوگیری از همکاری اقتصادی کشورها با ایران اعمال خواهد شد.
ایشان خاطرنشان کردند: آن‌ها برخلاف تبلیغات دروغین خود که می‌گویند هدف تحریم‌ها، حکومت ایران است، ملت را هدف گرفته‌اند تا با فشار به مردم، نظام اسلامی را به تسلیم در مقابل زورگویی‌ها وادار کنند اما دشمنان، نه ملت ایران را شناخته‌اند و نه نظام اسلامی را زیرابه فضل الهی و با تلاش مسئولان و همت مردم، آن‌ها در این بخش از طراحی خود، به‌کلی ناکام خواهند ماند.
رهبر انقلاب به محور دوم نقشه دشمن یعنی فشار روانی اشاره کردند و با مهم دانستن این محور، افزودند: دشمن در این بخش از طراحی خود درصدد است نقاط قوت نظام اسلامی و عناصر اقتدار ملی را به نقاط ضعف و چالش‌برانگیز تبدیل کند تا ملت ایران نسبت به این نقاط قوت بدبین و دلسرد شوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اکنون دشمن تلاش دارد تا باکار روانی و ریشه‌ای، این نقطه‌ی قوت ملی را به مسئله‌ای چالش‌برانگیز تبدیل و ملت را نسبت به آن بدبین کند.
ایشان بعد از نماز عید فطر امسال هم گفتند: جنگ روانی دشمن برای تضعیف روحیه مردم انجام می‌شود، برخی این را در روزنامه‌ها و رسانه‌ها تکرار نکنند.
برخی همان دروغ و حرف خلاف دشمن را برای رضایت دشمن یا عدم تحلیل درست از مسائل بیان می‌کنند. آینده کشور با این روحیه ملت، معنویت و استقلال به لطف الهی بارها و بارها ان‌شاءالله بهتر خواهد بود.
بنابراین مثل روز روشن است که این اتفاقات اگر نقشه دشمن هم باشد متأسفانه همراهی عده‌ای از روی ناآگاهی و یا از روی علم ، موجب بدتر شدن اوضاع شده تا یک مغازه‌دار جز هم بجای کمک به مردم ، به دنبال نوعی کلاه‌برداری باشد.
با همه این‌ها کارشناسان و نیز مسئولان دولتی ازجمله واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری معتقدند که این اتفاقات فشار روانی ناشی از خارج است.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در برنامه نگاه شبکه یک سیما شنبه‌شب هفتم مهرماه بابیان اینکه ریشه نوسانات نرخ ارز پیچیده‌تر از آن است که آن را به مسائل اقتصادی، سیاسی، روانی، داخلی یا خارجی ربط دهیم ، گفت: چیزی در سیاست‌های ما اتفاق نیفتاد و آنچه روی داد فشار از خارج بود.
وی بابیان اینکه قیمت‌ها تا 2 ماه آینده کاهش می‌یابد افزوده است: نیاز کشور به کالا سالانه 10 تا 20 درصد افزایش می‌یابد اما اگر هر فردی بر اساس جنگ روانی سه برابر نیاز خود خرید کند نیاز کشور به کالاها 3 برابر افزایش می‌یابد.
واعظی تصریح کرده است: مردم نگران کالاهای اساسی خود نباشند زیرابه اندازه کافی واردات داشته و ذخیره‌سازی کرده‌ایم و اولویت دولت تأمین سفره مردم و نیازهای دارویی آنان است.
البته عده‌ای معتقدند در شرایطی که د‌یگر نیازی به کنترل د‌ستوری قیمت‌ها و د‌خالت د‌ولت د‌ر قیمت‌گذاری نیست و نظام عرضه و تقاضا خود‌ به‌خوبی قاد‌ر به تعد‌یل قیمت‌ها خواهد‌ بود‌ بهترین راه برای کاهش قیمت‌ها و کوتاه آمدن امثال چنین مغازه‌دارانی نخریدن اجناس غیرضروری است تا درنتیجه آن ، شاهد افزایش بهره‌وری، ارتقای فنّاوری و کاهش قیمت تمام‌شده باشیم.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.