مهدی غیب الهی روز سه‌شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: اجرای طرح آبیاری نوین ، میزان بهره وری مصرف آب در باغ ها و مزارع را تا 84 درصد افزایش می دهد.
وی یادآور شد: در حالیکه آبیاری به شیوه غرقابی (سنتی) در باغ ها و مزارع تا 40 درصد بهره وری دارد.
این مسئول مقابله با تبعات ناشی از خشکسالی و کم آبی ، پیشگیری از کاهش ذخیره منابع آب های زیرزمینی و افزایش کمی و کیفی تولید محصول، صرفه جویی در مصرف آب ، کاهش علف های هرز و بهبود کمی و کیفی تولید را از مهمترین مزایای آبیاری نوین ذکر کرد.
به گفته غیب الهی برای حفظ آب موجود قنات‌ها و بهره‌وری از این منابع آبی ، از محل این کمک‌ها 12رشته قنات هم در مزارع لایروبی شد.
وی تصریح کرد که در سال زراعی 97 - 96 ، 17.5 میلیارد ریال بودجه در بخش‌های عمرانی و کشاورزی شهرستان مصرف‌ شده است .
این مسئول ادامه داد: این مبلغ در اجرای 23 طرح عمرانی و کشاورزی در حوزه‌های ساخت و تکمیل مجتمع‌های دام ، احیاء و مرمت قنات ، ارائه خدمات به عشایر ، توسعه راه‌های عشایری ، احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری و اصلاح و نوسازی باغ‌ها هزینه شد .
غیب الهی با اشاره به اینکه ابرکوه یکی از مناطق مهم تولیدات کشاورزی و دامی استان یزد است، یادآور شد: این شهرستان امسال رتبه نخست خرید گندم ، تولید محصولات زراعی و باغی استان را به خود اختصاص داد.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به طرح خودکفایی گندم توسط دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: سه هزار هکتار اراضی برای کشت پاییزه گندم آماده‌سازی و در این زمینه بذر اصلاح‌شده و انواع کود شیمیایی موردنیاز برای اجرای این طرح فراهم شد.
به گفته این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی ابرکوه برای بهره‌وری آب از سال 1370 تاکنون سه هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی و باغی این شهرستان با مشارکت کشاورزان و کمک‌های رایگان دولت به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.
هم‌اکنون 648 حلقه چاه کشاورزی و 13 رشته قنات، آب بخش کشاورزی دشت‌های ابرکوه و چاه گیر را تأمین می‌کند و به دلیل خشکسالی بسیاری از قنات‌ها خشک شدند.
35 درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی شهرستان 15 هزار هکتار است که سالانه 190 هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از هزینه‌های زندگی آن‌ها را تأمین می‌کند.
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.