مهدی غیب الهی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بابیان اینکه گندم خریداری‌شده امسال نسبت به سال 1396، 11 هزار و 507 تن کاهش دارد، اظهار داشت : مقرون‌به‌صرفه نبودن و ثابت بودن قیمت خرید گندم ، تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت علت کاهش خرید است.
وی با اشاره به اینکه گندم مازاد بر مصرف در پنج مرکز خرید شرکت‌های تعاونی روستایی از قرار کیلویی 13 هزار ریال خریداری شد، تاکید کرد: ارزش گندم خریداری‌شده 54 میلیارد و 119 میلیون ریال است که تاکنون 75 درصد آن به‌حساب کشاورزان واریز شد.
این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی ابرکوه ادامه داد: امسال سه هزار هکتار اراضی شهرستان به کشت مکانیزه گندم اختصاص داشت که متوسط تولید سه تن و 800 کیلوگرم در واحد سطح و حدود 12 هزار تن گندم تولید شد .
غیب الهی بیان کرد: برداشت گندم اوایل خردادماه آغاز شد و تا اواخر مردادماه داشت، هرچند خرید تضمینی گندم رو به پایان است ، اما شرکت‌های تعاونی آمادگی لازم برای خرید گندم تا پایان مهرماه را دارند.
وی بابیان اینکه ، کشاورزان منطقه همچنان با مشکل کم‌آبی و پدیده خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، یادآور شد: بهره‌برداران برای حفظ کشت موجود و بهره‌وری بیشتر محصول ، آبیاری ' تیپ ' که نوعی آبیاری نوین است، برای کاشت محصول گندم و جو استفاده کنند.
هم‌اکنون 648 حلقه چاه کشاورزی و 13 رشته قنات، آب بخش کشاورزی دشت‌های ابرکوه و چاه گیر را تامین می‌کند و به دلیل خشکسالی بسیاری از قنات‌ها خشک شدند.
35 درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی شهرستان 15 هزار هکتار است که سالانه 190 هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از هزینه‌های زندگی آن‌ها را تأمین می‌کند.
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.