حسن زارع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : امسال به دلیل وجود کرم گلوگاه انار ، پوسیدگی محصول و تداوم خشکسالی میزان تولید نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش دارد.
وی با اشاره به اینکه بیش از یکهزار خانوار در برداشت انار فعالیت دارند، متوسط تولید را 15 تن و در بعضی باغ ها تا 30 تن در واحد سطح ذکر کرد.
زارع ارقام انارهای مرغوب منطقه را شیرین، ترش، میخوش و ملس عنوان کرد و یادآور شد: کشاورزان بخشی از محصول را علاوه بر تازه خوری و عرضه در استان های همجوار ، مقداری را به رب سنتی مرغوب فراوری می کنند.
مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: هم اکنون هشت هزار هکتار از 15 هزار هکتار اراضی به محصول باغی اختصاص دارد که بیشتر آن پسته است ، که در مجموع سه هزار هکتار آن به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد.
وی به کشاورزان توصیه کرد: انارهای پوسیده را از باغ جمع آوری و معدوم کنند که بهترین مبارزه با کرم گلوگاه انار است.
زارع در ادامه یادآور شد : باغداران نسبت به جمع آوری میوه انجیر از باغ انار که میزان آفت آن بالاست نیز اقدام کنند.
وی افت سطح آب های زیرزمینی و تداوم خشکسالی را یکی از مشکلات اساسی کشاورزان دانست و افزود: بهترین روش آبیاری برای باغ ها با توجه به کمبود آب استفاده از شیوه نوین آبیاری است.
هم اکنون 648 حلقه چاه کشاورزی و 13 رشته قنات، آب بخش کشاورزی دشت‌ های ابرکوه و چاهگیر را تامین می کند و به دلیل خشکسالی بسیاری از قنات ها خشک شدند.
35 درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرار معاش می کنند.
سطح زیرکشت محصول زراعی و باغی شهرستان 15 هزار هکتار است که سالانه 190 هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از هزینه های زندگی آنها را تامین می کند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلو متری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540 / 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.