این قانون مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه شنبه ششم شهریور 1397 مجلس شورای اسلامی تصویب شد و 21 شهریور ماه به تایید شورای نگهبان رسید.
متن قانون اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان به شرح زیر است:
ماده واحده - تبصره (1) ماده واحده قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مصوب 1395/2/20 به شرح ذیل اصلاح می شود:
تبصره 1- بکارگیری بازنشستگان، در سمت های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و (ج) ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 و همچنین بکارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا مجاز است.
بکارگیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد (1٪) از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز است.
جانبازان بالای 50 درصد (50٪)، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.
رییس سازمان بازرسی کل کشور هفته گذشته از دستگاه‌ های مشمول قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان خواست ظرف مدت 60 روز از تاریخ ابلاغ این قانون، افراد مشمول را از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب کنند.
گفته می شود برخی معاونان و مدیران وزارت ورزش و جوانان و افزون بر 10 رئیس فدراسیون مشمول این قانون هستند؛ قانونی که با اجرای آن، روحی تازه در کالبد ورزش کشور دمیده خواهد شد.
مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده که برای فدراسیون هایی که رئیس آن مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می شود سرپرست تعیین می کند.
رئیس فدراسیون هندبال که جزو مدیران بازنشسته وزارت ورزش و جوانان محسوب می شود، درباره قانون منع بکار گیری بازنشستگان گفته است: هر وقت دستور بدهند سمتم را تحویل خواهم داد؛ من بازنشسته وزارت ورزش هستم و نمی‌توانم اعتراضی داشته باشم، به هر حال این قانونی است که مصوب شده و هیچکس نمی‌تواند بگوید که قانون را قبول ندارد.
علی رضا رحیمی افزوده است: هرکسی جای من بیاید دستش را می‌بوسم؛ به نظر شما حق ندارم بعد از 40 سال مدیریت یک شب راحت بخوابم؟
وی ادامه داد: مسئولیت داشتن در جایی سخت است و نمی‌ توان با آرامش زندگی کرد؛ هنوز چیزی به صورت خصوصی و شخصی به ما اعلام نشده، اما می‌دانم که این قانون مصوب شده است.
بر اساس نتایج یک نظرسنجی در شبکه های اجتماعی مربوط به یک رشته ورزشی که رئیس فدراسیون آن بازنشسته است، 64 درصد کاربران عمل به قانون منع بکارگیری بازنشستگان را از این فدراسیون خواستار شده اند تا این رشته پیشگام و الگویی برای سایر فدراسیون ها باشد.
با این حال، شنیده شده برخی مدیران ورزش و روسای فدراسیون ها در تلاش برای استفاده از تبصره های قانون منع بکارگیری بازنشستگان به منظور باقی ماندن در پست خود هستند.
در این بین، برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی این تلاش را دستمانه طنزهایی تلخ کرده اند و با نشان دادن واکنش جدی به آن، پرهیز از دور زدن قانون توسط مدیران شیفته بقا در پست خود خواستار شده اند.
باید منتظر ماند و دید مشمولان قانون منع بکار گیری بازنشستگان که تعداد آنان در ورزش کشورمان کم نیست چه زمانی به آن تمکین می کنند؛ تصمیمی که اگر به خواست خودشان اتخاذ نکنند، در نهایت 55 روز دیگر قانون آنان را مجبور به ترک پست خواهد کرد.
باید پذیرفت با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی دوران مدیریت سنتی در ورزش کشورمان گذشته و بدنه مدیریتی این عرصه نیازمند حضور مدیران جوان، با انگیزه و مستعد است تا با ایده هایی نو به ارتقای آن در ابعاد مختلف کمک کنند.
از: سعید صادقی مقدم
7532
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.