به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، این اقامتگاه در یک خانه ‌باغ قدیمی به وسعت 2 هزار متر مربع به عنوان یکی از بزرگترین اقامتگاه‌ های بوم گردی استان در 22 کیلومتری مهریز واقع و آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی است.
اقامتگاه بوم گردی یادشده با معماری سنتی برای اقامت گردشگران احیا شد و دارای رستوران و کافی‌ شاپ، آبشار مصنوعی و استخرهای آب است.
منابع آبی روستای گل افشان از چشمه ها و قنات موجود تامین می‌ شود و پوشش گیاهی روستا نیز شامل درختان میوه‌ از جمله گردو، توت، زردآلو، انگور، گیلاس، به، آلبالو و آلو سبز است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد در آیین افتتاح این اقامتگاه، ایجاد بوم‌ گردی را صنعتی پاک، دارای ارزش افزوده و اشتغالزایی مناسب عنوان کرد و گفت: در صورت بهره ‌گیری مناسب از این بخش می ‌توان استفاده بهتری از ظرفیت‌ های گردشگری کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ استان داشته باشیم.
محمدعلی طالبی افزود: تلاش سرمایه‌ گذاران این مسئولیت را بر دوش دولتمردان می‌ گذارد که حداکثر مساعدت و همراهی را با آنها داشته باشند، به خصوص در باره آنهایی که می‌ توانند موجب تحول اقتصادی و اجتماعی در منطقه شوند.
وی توانمندی اقامتگاه ‌های بوم گردی برای تبدیل شدن به منافع مشترک اهالی منطقه را یادآور شد و اظهار داشت: مشارکت اهالی در توسعه چنین فضاهایی ضمن رونق بخشی اقتصادی و اجتماعی به منطقه، مشارکت اجتماعی بیشتر را به دنبال خواهد داشت.
محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد نیز با تبیین توجه ویژه مسئولان استان به موضوع گردشگری گفت: باید نرم‌ افزار و برنامه‌ گردشگری به نحوی تدوین شود که گفتمان واحدی در این حوزه بین لایه‌های مختلف مدیریتی استان ایجاد و رونق مناسبی را در این بخش ایجاد کند.
همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به پیشتازی استان در ایجاد اقامتگاه ‌های بوم گردی در کشور، اظهار داشت: زمانی که آیین ‌نامه ایجاد بوم گردی ‌ها در کشور ابلاغ شد، یزد دارای 45 بومگردی فعال بود و اینک تنوع و روحیات مختلف بوم‌ گردی ‌های استان به نوبه‌ خود تبدیل به نوعی جاذبه برای گردشگری استان شده است.
سید مصطفی فاطمی با بیان اینکه به زودی تعداد بوم گردی‌ های استان به 285 باب خواهد رسید، خاطر نشان کرد: ایجاد این مراکز اقامتی گردشگری در مناطق روستایی علاوه بر اشتغالزایی، عاملی برای حفظ و ماندگاری جمعیت روستاهاست به نحوی که در برخی از روستاهای استان منجر به مهاجرت معکوس از شهرها به زادگاه خود شده است.
فاطمی با تاکید بر وضعیت گردشگری کشور و به وی‍ژه استان یزد، از کاهش تعداد گردشگران خارجی با وجود ثابت ماندن تعداد گردشگران داخلی خبر داد و اظهار داشت: تنها پیشنهاد برای حفظ رونق گردشگری تبلیغ و معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های استان است.
فرماندار مهریز نیز با بیان اینکه گردشگری اولویت اول سند توسعه شهرستان است، گفت: متاسفانه علی‌رغم توانمندی‌ها و قابلیت‌ های بالای گردشگری در بحث زیرساخت‌های این صنعت به ویژه در بخش‌های روستایی و مناطق ییلاقی با مشکلاتی مواجه است.
سید محمد رستگاری با بیان اینکه بوم گردی روسای گل‌ افشان، نخستین بوم گردی دهستان میانکوه بخش مرکزی است، افزود: در این دهستان 10 روستای ییلاقی و دیدنی وجود دارد که اغلب مردم استان در ایام تعطیل از آنها برای اوقات فراغت خود بهره می‌ گیرند اما با ایجاد چنین مجموعه‌های اقامتی در این منطقه می‌توانیم شاهد استفاده بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری این مناطق باشیم .
وی با یادآوری دریافت 70 درخواست ایجاد اقامتگاه بوم گردی در شهرستان اظهار داشت: تاکنون هفت مورد از این اقامتگاه ‌ها مورد بهره‌ برداری قرار گرفته است.
فرماندار مهریز با یادآوری اختصاص تسهیلات اشتغالزایی به روستاییان، خاطر نشان کرد: در برهه کنونی 25 تا 30 درصد از این نوع تسهیلات به حوزه گردشگری تخصیص یافته و هزینه شده است.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.