به گزارش ایرنا ، آیت ‌الله محمدرضا ناصری یزدی امروز (یکشنبه) ‌در دیدار مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان افزود: تمام عناصری که در عرصه محیط زیست انسان ها مطرح است و در زندگی آنها نقش موثری دارد، باید حفظ و به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با بیان اینکه عناصری که در محیط زیست وجود دارد توسط برخی افراد دانسته یا ندانسته تخریب می شود به اهمیت حراست از نعمت های خداوند به عنوان یک رسالت یاد کرد.
مدرس حوزه علمیه یزد تصریح کرد: اگر انسان به نعمت هایی که در اطراف اش توسط خداوند آفریده شده به صورت دقیق نگاه کند به عظمت و قدرت حضرت حق و رسالتی که در قبال آنها دارد، پی می برد .
ناصری یزدی به اهمیت محیط زیست همانند تغذیه در راستای تامین سلامت انسان اشاره کرد و گفت: کسانی که برای حفاظت از محیط زیست فعالیت می کنند در راستای خدمت به همه مردم تلاش دارند.
همچنین مدیرکل حفاظت از محیط زیست یزد گفت: برای رسیدن به توسعه باید بر اساس شرایط زیست محیطی استان اقدام کرد و جلب مشارکت مردم در کنار دولت برای حفاظت از محیط زیست ضروری است.
نیره پورملایی افزود: حفاظت از محیط زیست تنها وظیفه یک سازمان نیست و همه افراد جامعه در قبال آن باید احساس مسئولیت جدی تری داشته باشند.
این مسئول با اشاره به اینکه برخی سختگیری ها که در بحث محیط زیست و فعالیت های صنعتی انجام می شود به دلیل جلوگیری از آسیب هاست بر تداوم همکاری مردم در این ارتباط تاکید کرد.
پورملایی خاطر نشان کرد: باید از ظرفیت رسانه ‌ها برای فرهنگ ‌سازی در حفاظت از محیط زیست در جامعه و بین مردم بنحو مناسب استفاده شود و جزو برنامه های این اداره کل است.
در استان یزد منطقه کالمند – بهادران در سال 1355 به عنوان نخستین منطقه تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست انتخاب شد، محدوده مورد اشاره به لحاظ تخم گذاری پرنده با ارزش « هوبره » و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب برای ادامه حیات گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد.
با سپری شدن 15 سال از سوابق حفاظتی منطقه از سوی شورای عالی محیط زیست درسال 1369 محدوده یادشده به منطقه حفاظت شده کالمند – بهادران ارتقا یافت.
در سالهای 87 - 55 بسیاری از زیستگاه های مطلوب استان یزد و اکوسیستم های طبیعی شاخص شناسایی و پس از ارائه گزارش لازم به سازمان مرکزی و سیرمراحل قانونی یک اثر طبیعی – ملی، یک پارک ملی، 2 پناهگاه حیات وحش و چهار منطقه حفاظت شده از طریق شورای عالی حفاظت محیط زیست مصوب شد.
این مناطق هفت تا هشت درصد خاک استان را پوشش داده اند این در حالی است که متوسط نرم کشوری 10 درصد است.
از مناطق حفاظت شده یزد می توان به جنگل باغ شادی ، کوه بافق، سیاهکوه و کالمند بهادران اشاره کرد.
تاکنون بیش از 800 گونه گیاهی، 160 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.
60 نیروی محیط بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.