به گزارش ایرنا، کشت زعفران و گیاهان دارویی از جمله محصولات اقتصادی است که سال های اخیر بسیار مورد توجه کشاورزان و باغداران قرار گرفته است و آنها ضمن صرفه جویی در آب ، در صدد افزایش تولید در واحد سطح و درآمدهای خود هستند.
با صرفه جویی آب می توان به حفظ این نعمت الهی و طبیعی کمک کردزیرا صرف جویی وحفظ آن برای نسل های آینده اهمیت زیادی دارد.
آب علاوه بر مصارف خانگی در کشاورزی و صنعت هم استفاده می شود، اهمیت آن نه تنها بسیار بالاست بلکه صرفه جویی در مصرف این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا نیز بسیار ضروری است.
روش ها و راهکارهای مختلفی برای صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد که با استفاده از آنها می توان از هدر رفت بخش زیادی از این ماده جلوگیری کرد تا این منبع طبیعی برای آیندگان حفظ شود.
هم اینک شهرستان بافق با خشکسالی شدید روبروست ، این امر سبب شد تا برخی از کشاورزان اجرای طرح آبیاری نوین را در کشاورزی، اقتصادی بدانند و از روش های آبیاری قطره ای و تحت فشار استفاده کنند.
مدیرجهاد کشاورزی بافق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سالانه از 248 منبع آبی شهرستان که شامل چشمه، قنات، چاه عمیق و نیمه عمیق است، 59 میلیون مترمکعب آب برداشت می شود که عمدتا در بخش کشاورزی به مصرف می رسد.
حمید عسکری باقر آبادی افزود: 90 درصد استحصالی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که با توجه به خشکسالی و کمبود آب در کشور به ویژه استان یزد، اجرای طرح آبیاری نوین مهمترین راه برای برون رفت از این پدیده است.
وی با بیان اینکه پیشگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی از 35 درصد به 45 درصد رسید، گفت: با توجه به سیاست‌های دولت در بحث آبیاری نوین ، سیستم سامانه ‌های نوین آبیاری در بافق آغاز شد.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی بافق از مجموع سطح زیرکشت زراعی و باغی یعنی حدود هفت هزار و 500 هکتار زمین زراعی و باغی، یکهزار و 100 هکتار تحت پوشش سیستم آبیاری تحت فشار است که 100 هکتار به صورت بابلر و تحت فشار و مابقی کم فشار و لوله گذاری است.
این مسوول یادآور شد: در بافق به ازای هر ثانیه 2 هزار و 160 لیتر آب برداشت می‌شود که با اجرای طرح آبیاری نوین برای یکهزار و 100 هکتار به میزان 36 لیتر بر ثانیه آب صرفه جویی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه قبل از اجرای این طرح، آبیاری مزارع و باغ ها به شیوه سنتی غرقابی انجام می ‌شد، افزود: با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، طرح جایگزین کشت گیاهان کم آبخواه به محصول پرآبخواه از دیگر اقداماتی است که برای صرفه جویی در آب اجرا شده است.
عسکری یادآور شد: طرح هایی در دهستان سبزدشت برای کشت گیاهان دارویی، زعفران، افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ها در بحث زراعت کشت « کینوا» و دیگر گیاهان کم آبخواه در نظرگرفته شد.
مدیر جهاد کشاورزی بافق خاطرنشان کرد: در این شهرستان 400 کشاورز از آبیاری نوین استفاده می‌کنند و پیش بینی می‌شود در صورت اجرای کامل طرح علاوه بر کیفیت بخشی تولید بیش از 18 میلیون مترمکعب آب در سال صرفه جویی شود.

اختصاص40 میلیارد ریال تسهیلات برای آبیاری نوین
کارشناس طرح آبیاری نوین جهاد کشاورزی بافق هم به ایرنا گفت: برای اجرای طرح آبیاری نوین 40 میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به کشاورزان اختصاص یافت.
شعبان علیزاده هزینه آبیاری نوین کم فشار و تحت فشار را برای هر هکتار معادل 120 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: از این رقم 10 میلیون ریال آن از طریق دولت پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به اجرای این طرح یادآور شد: در هر 100 لیتر 15 لیتر آب بر ثانیه در حوزه کشاورزی صرفه جویی خواهد شد.
رئیس بخش آب و خاک جهاد کشاورزی بافق خاطر نشان کرد: در صورت اجرای طرح های آبیاری نوین بیشتر ، می‌توان میزان خاموشی برق را در شهرستان کاهش داد.

** کاهش سطح زیرکشت گیاهان پرآبخواه
همچنین رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی بافق با ابراز خرسندی اظهار داشت: کشاورزان موضوع کم آبی و دغدغه بی آبی را درک کرده اند و با کشت محصولات کم آبخواه به دنبال کاهش مصرف آب هستند.
علی فلاح افزود: کشاورزان در حال اجرای تنوع کشت هستند و به سمت کاهش سطح زراعی به باغ ها و گیاهان کم آبخواه سوق داده شدند.
وی عنوان کرد: کشت گیاهان زراعی آب زیادی را نسبت به باغی می‌ طلبد بنابراین کشاورزان در جستجوی کاهش سطح زیرکشت زمین‌های زراعی هستند و در آینده نه چندان دور بیشتر زمین‌ های زراعی آنها به باغ تبدیل خواهد شد.
رئیس اداره ترویج جهادکشاورزی بافق تعداد حلقه‌های چاه عمیق و نیمه را 127 حلقه عنوان کرد و توضیح داد: هیچ گونه افزایشی در تعداد حلقه‌های چاه کشاورزی در دستور کار نیست و با اجرای طرح های آبیاری‌های کم فشار و تحت فشار که انجام می‌شود عملکرد محصول در واحد سطح رو به افزایش است.
همچنین یکی از کشاورزان بافق که با علوم و فنون کشاورزی آشنایی خوبی دارد گفت: بر پایه مطالعات انجام شده راندمان آب کشاورزی نزدیک 2 برابر افزایش یافت و بستر‌های خاکی در اجرای طرح آبیاری نوین به طور کلی حذف می‌شود.
رضا محمدی به مزایای طرح آبیاری نوین اشاره کرد و افزود: این طرح باعث کنترل علف هرز، صرفه جویی آب و افزایش کود دهی به درخت ، در نتیجه کمیت و کیفیت محصول می‌شود.
وی با بیان اینکه روش سنتی و غرقابی مضراتی دارد، اظهار داشت: در این طرح درختان به یک میزان آب مصرف نمی‌کنند و هدر رفتن آب در شیب‌های خاکی و جو‌های سیمانی به شدت بالاست و باعث می‌شود که آب مورد نیاز درخت تامین نشود.
این کشاورز با بیان اینکه هم اکنون با وضعیت شدید کم آبی روبرو هستیم گفت: اگر آب هم به موقع به درخت نرسد تمام زحمات کشاورز به هدر می‌رود.
کشاورز مزرعه اسلام آباد بافق هم در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه مطالعات طرح آبیاری نوین از 6 سال قبل آغاز شد، عنوان کرد: قبل از اجرای این طرح به این نتیجه رسیدیم که آبیاری سنتی به هیچ عنوان مواد مورد نیاز محصول را تامین نخواهد کرد.
حسین اکبری هزینه برآورد اجرای طرح آبیاری نوین در مزارع 43 هکتاری خود را بیش از هفت میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت ها ، هزینه برآورد شده بیش از 10 میلیارد ریال است ، اما این طرح بسیاری از هزینه‌ها را کاهش می دهد و کشاورزی را اقتصادی تر می‌کند.
وی افزود: از مجموع 43 هکتار زمین کشاورزی تاکنون طرح آبیاری نوین در 20 هکتار انجام شد و مابقی هم لوله‌های اصلی کار گذاشته شد و حدود چهار ماه طول می‌کشد تا این کار به اتمام برسد.

** لزوم حمایت بیشتر دولتمردان از کشاورزان
رحیمی یکی از کشاورزان مزرعه دشتخوان بافق هم حمایت بیشتر دولت از کشاورزان را خواستار شد و افزود: محدودیت‌های ایجاد شده از سوی مسئولان دولتی باعث دلسردی بهره برداران می شود مسئولان باید توجه بیشتری به کشاورزان داشته باشند.
وی از مسئولان خواست، نسبت به کشاورزان سخت گیر نباشند با همکاری و مساعدت مسوولان ذیربط است که می توان کار آبیاری قطره ای یا تحت فشار را توسعه داد.
کشاورز منطقه دشتخوان بافق با بیان اینکه هشت هزار و 200 متر لوله گذاری در 100 هکتار زیرکشت این روستا با هزینه‌ای افزون بر 60 میلیارد ریال انجام شد، افزود: از این مبلغ 40 میلیارد ریال از سوی دولت تامین و مابقی از طریق خودیاری کشاورزان جمع آوری شده است.
رحیمی با اشاره به اینکه طرح لوله کشی برای آبیاری نوین در روستای دشتخوان تا اواخر شهریور ماه بطور کامل اجرا می‌شود، افزود: لوله کشی روباز نیست تمام آب به داخل زمین هدایت می شود، در نتیجه 100 درصد آب به درخت می‌ رسد و باعث کاهش رویش علف هرز در زمین‌ها خواهد شد.
این کشاورز بافقی به دیگر مزیت‌های این طرح اشاره کرد و افزود: مهمترین مزیت این روش، کاهش برداشت آب‌های زیرزمینی، صرفه جویی در میزان برق و توسعه کشت‌های محصولات کم آبخواه است.
7543/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.