مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه روز چهار شنبه در حاشیه افتتاح این طرح ها به خبرنگار ایرنا گفت: این طرحها شامل طرح آبیاری نوین ، سامانه آبیاری کم فشار و پرورش اسب است.
مهدی غیب الهی اظهار داشت: بهره برداری از 100 هکتار اراضی مزرعه حسن شمس در روستای هارونی که به طرح آبیاری نوین تجهیز شد با 15 میلیارد ریال سرمایه گذاری آغاز شد.
وی افزود: دولت در اجرای این طرح 13 میلیارد ریال کمک بلاعوض پرداخت کرد.
غیب الهی همچنین با اشاره به تبعات خشکسالی و کم آبی در شهرستان ، تصریح کرد: با اجرای این طرح، بهره وری آب تا 80 درصد افزایش یافت .
این مسئول به طرح پرورش اسب اصیل عرب در زمینی به مساحت چهار هزار و 200 مترمربع با 25 میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط یکی از جوانان در روستای فیروز آباد اشاره کرد که زمینه اشتغال چهار نفر را فراهم کرد .
غیب الهی بیان کرد: هدف از اجرای طرح یادشده ایجاد اشتغال و برگزاری مسابقات کورس اسب سواری است که تعداد این حیوان از 20 راس در سال های گذشته ، هم اکنون به 250 راس رسید.
وی همچنین یادآور شد : آبیاری نوین مرزعه شمس از جمله طرح هایی است که در سطح 100 هکتار با 15 میلیارد ریال هزینه به بهره برداری رسید و برای این طرح دولت 13 میلیارد ریال کمک کرد .
این مسئول ادامه داد: همچنین طرح سامانه آبیاری کم فشار در دشت مهرآباد بخش بهمن در سطح 100هکتار از قنات تا مزرعه به طول 10 کیلومتر لوله گذاری با 10 میلیارد ریال هزینه به بهره برداری رسید.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه دولت برای این طرح هشت میلیارد ریال کمک بلاعوض پرداخت کرد، افزود: این طرح روش جدیدی است که در آن با استفاده از فشار آب موجود در لوله های آبرسانی مزرعه و یا با ایجاد فشار کم با ریزش آب درون یک مخزن کوچک به مانند لوله جدار با اتصال به لوله موتور خانه بدون نیاز به استخر و پمپاژ انجام می شود.
وی اضافه کرد: میزان آبدهی این قنات 20 لیتر در ثانیه است و با اجرای طرح یادشده در مزارع و چاههای کشاورزی راندمان مصرف آب تا 30 درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به تداوم 2 دهه خشکسالی و افت سطح آب های زیر زمینی منطقه تصریح کرد: کشاورزان برای تغییر الگوی کاشت محصولات کم آبخواه و همچنین آبیاری غرقابی به آبیاری نوین عزم جدی تری داشته باشند.
در شهرستان ابرکوه با وجود کم آبی با 15 هزار سطح زیرکشت ، سالانه افزون بر 190 هزار تن انواع محصول زراعی و باغی تولید می شود.
این شهرستان یکی از قطب های عمده تولید محصول کشاورزی استان یزد است و درآمد 35 درصد جمعیت آن وابسته به فعالیت های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.