به گزارش ایرنا ، علی آقاافضلی روز چهارشنبه به مناسبت هفته دولت ( 2 تا 8 شهریور ماه) در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سال گذشته 10 درصد دانش آموزان هشت استان زیرپوشش این طرح قرار گرفتند و در سال تحصیلی 97 - 98 نیز 10 درصد دانش آموزان 31 استان ایران از مزایای این طرح بهره خواهند برد.
وی افزود: در این طرح که با همکاری سازمان آموزش فنی وحرفه ای و وزارتخانه های آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با هدف آموزش مهارت ها، شناسایی و استعدادهای دانش آموزان پایه هفتم تا نهم متوسطه اول اجرا می شود، هر دانش آموز باید 60 ساعت آموزش را فراگیرد .
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای یزد در باره امضای تفاهم نامه همکاری با برخی دستگاهها اظهار داشت: این مجموعه امسال با شرکت ملی گاز ایران ، آموزش و پرورش ، وزارت علوم تحقیات و فناوری، ستادکل نیروهای مسلح و کمیته امداد تفاهم نامه هایی برای ارائه آموزش های مهارتی منعقده کرده است.
آقاافضلی در ادامه نشست با خبرنگاران تصریح کرد: باید سالانه 100 هزار سرباز در تفاهم نامه همکاری با قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح آموزش داده شوند و گواهینامه مهارت دریافت کنند.
به گفته وی، در این بخش سهم استان یزد امسال 890 نفر است که در پنج ماهه امسال 715 نفر آموزش دیدند و احتمالا تا پایان سال نیز 2 برابر تعهد یادشده این آموزش ها را فرا خواهند گرفت.
این مسئول آموزشی استان با اشاره به همکاری با وزارت علوم هم گفت: با دانشگاه ها از جمله دانشگاه یزد همکاری خوبی داریم که در قالب آن طرح هایی همچون طرح کارورزی دانش آموختگان و مهارت آموزی در محیط کار اجرا می شود.
وی اضافه کرد: در طرح کاروزری دانش آموختگان دانشگاهی دولت معادل یک سوم پایه حقوق اداره کار را به افراد کارورز هر ماه پرداخت می کند و بقیه دستمزد هم توسط کارفرما به صورت توافقی پرداخت می شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای یزد ادامه داد: در صورت بکارگیری مهارت آموز از سوی کارگاه آموزش دهنده ، این واحد تا 2 سال از پرداخت حق بیمه این فرد معاف خواهد بود.
آقاافضلی درباره طرح مهارت آموزی در محیط کار هم با بیان اینکه در این نوع آموزش از ظرفیت اصناف و بخش خصوصی استفاده شد، یادآور شد: تاکنون 11 کارگاه استاندارد و مورد تأیید فنی حرفه ای شناسایی شد که 21 نفر را آموزش داده اند و امسال نیز 21 کارگاه شناسایی شد.
وی در ادامه با اشاره به تفاهم همکاری با شرکت ملی گاز از برگزاری دوره قرائت خوان کنتور خبر داد و افزود: اینگونه تفاهم نامه ها برای تقویت نیروی انسانی دستگاه هاست و مجموعه های دولتی نیز الزام قانونی برای اولویت بکارگیری دارندگان گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای را دارند.
این مسئول با اشاره به اینکه افراد جویای کار شرکت کننده در آموزش های مهارتی این اداره کل جذب بازار کار می شوند، تاکید کرد: هر سال برای بررسی این نتیجه ، رهگیری اشتغال مهارت آموزان مراکز دولتی انجام می شود.
به گفته مدیرکل فنی حرفه ای یزد ، در سال 96 از هفت هزار و 24 مهارت آموخته و قبول شده 2 هزار و 413 نفر شاغل شدند و چهار هزار و 125 نفر نیز غیرکارجو دانش آموزان ، دانشجویان ، سربازان و زنان خانه دار بودند .
آقاافضلی ادامه داد: همچنین 470 نفر تمایلی به کار نداشتند و 16 نفر نیز غیرقابل دسترس اعلام شدکه این آمارها بیانگر تعداد بالای اشتغال در میان مهارت آموزان فنی و حرفه ای استان است.
وی در مورد تخصیص بودجه ملی و استانی هم گفت: امسال سه میلیارد و 190 میلیون ریال اعتبار عمرانی ملی از سوی سازمان مرکزی، پنج میلیارد و 600 میلیون ریال بودجه ملی برای خرید تجهیزات و 2 میلیارد و 990 میلیون ریال نیز استانی است.
به گفته مدیرکل فنی و حرفه ای یزد هم اکنون از 23 واحد شامل 16 مرکز دولتی، 6 مرکز خوداشتغالی و یک اداره کل است.
آقاافضلی ارائه 145 هزار و 910 نفر ساعت آموزش به روستاییان ، 42 هزار و 146 نفر ساعت آموزش به زندانیان و 31 هزار و 631 نفر ساعت آموزش به زنان سرپرست خانوار در پنج ماهه امسال و راه اندازی مرکز آموزش بانوان بافق را از جمله عملکردها عنوان کرد.
در استان یزد علاوه بر مراکز دولتی فنی و حرفه ای 350 آموزشگاه آزاد، آموزش های مهارتی را در چهار رشته صنعتی، کشاورزی ، خدماتی و فرهنگ و هنر به علاقه مندان ارائه می دهند.
1968/2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.