به گزارش خبرنگار ایرنا، انوش دهنادی مقدم روز دوشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی گیلان اظهار داشت : از سال های 93 تا امسال به ترتیب 6 ، 14، 40، 21 و 9 مورد اهدا عضو در استان گیلان با رضایت خانواده های افراد دچار مرگ مغزی انجام شده است.
وی با بیان این که در زمان حاضر پیوند کلیه و کبد در گیلان در بیمارستان رازی رشت انجام می شود، افزود: انجام پیوند مغز و استخوان از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی استان است.
رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ادامه داد: هر فرد دچار مرگ مغزی حداقل می تواند به 6 نفر زندگی دوباره اهدا کند و این آمار در صورت اهدا نسوج شامل تاندون، دریچه قلب و پوست تا 50 نفر هم می رسد.
وی بیشترین نیاز پیوندی در گیلان را به دلیل وجود بیماری دیابت و فشار خون، پیوند کلیه عنوان و خاطر نشان کرد: در زمان حاضر 146 نفر در این استان در نوبت پیوند کلیه هستند.
وی فرهنگ سازی در زمینه اهدا عضو فرد دچار مرگ مغزی را بسیار موثر خواند و یاداور شد: سال گذشته، حدود سه هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی شدند اما از این تعداد 900 مورد اهدا عضو با رضایت خانواده انجام شده است.
دهنادی مقدم با بیان این که استان گیلان سال 95 در زمینه اهدا عضو فرد دچار مرگ مغزی جایگاه چهارم کشوری را به خود اختصاص داد، تصریح کرد: جایگاه گیلان در سال 96 اعلام نشده است.
وی از برگزاری جشن نفس ویژه با حضور خانواده های اهداکننده عضو و گیرندگان عضو در پانزدهم شهریور ماه در استان گیلان خبر داد.
اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال 1387 در گیلان انجام گرفت، باربد چمن زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی 42ساله پیوند زده شد.
کلیه ‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده،ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم ، تاندون ، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.
قانون پیوند اعضا، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ برپایه این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.
7286 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.