به گزارش ایرنا رضا اردکانیان روز دوشنبه در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح مطالبی درباره سد شفارود اظهار داشت: رعایت مسائل زیست محیطی اهمیت زیادی دارد چراکه این مهم، جزو اولین های زندگی همه محسوب می شود.
وی در ارتباط با تحقق وعده های داده شده درباره اتمام سد شفارود افزود: انتظار داریم سرعت کار این پروژه بیشتر شود تا نیمه سال آینده، وعده های داده شده درباره افتتاح سد به تحقق بپیوندد.
وزیر نیرو با اشاره به در دست اجرا بودن 355 پروژه در بخش های آب و برق استان گیلان با اعتباری بالغ بر شش هزار و 500 میلیارد تومان، سد شفارود را یکی از مهمترین این پروژه ها ذکر و اضافه کرد: برای پشتیبانی از طرح های عمرانی منطقه، همه مسئولان استان، در سرعت بخشی به این پروژه ها کمک های شایانی انجام داده اند.
اردکانیان در خاتمه اضافه کرد: بانک مرکزی نیز با وجود همه تنگناها، در گشایش اعتبارات مورد نظر همکاری های موثری با ما داشته است.
سد شفارود با هدف تأمین آب مورد نیاز کشاورزی منطقه و جلوگیری از عوارض خشکسالی ها به میزان 45 و نیم میلیون متر مکعب، تأمین آب مورد نیاز زیست محیطی به میزان 33.8 میلیون مترمکعب، تأمین آب شرب به میزان 23 میلیون متر مکعب در سال، تأمین آب مورد نیاز صنایع به میزان 10 میلیون متر مکعب در سال، کنترل سیلاب های فصلی و تولید انرژی برق آبی به میزان سالانه 25.3 گیگاوات ساعت در حال احداث بوده و در حال حاضر از پیشرفت 40 درصدی برخوردار است.
سد شفارود در شش کیلومتری جنوب غربی شهرستان رضوانشهر و 65 کیلومتری غرب رشت بر روی رودخانه شفارود درحال ساخت است که مطالعات آن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انجام و در دهه 60 با بازنگری در این مطالعات، عملیات اجرایی آن در سال 1369 آغاز شده است. از آغاز شروع ساخت این سد با چالش های زیادی مواجه شد و اختلاف نظر بین طرفداران محیط زیست و مجریان ساخت سد شفارود ، ادامه ساخت آن را طولانی کرد.
سد شفارود قبل از دولت یازدهم به دلیل مشکلات مالی پیشرفت فیزیکی خیلی کمی داشت و بیش از 20 سال انجام مطالعات این سد راکد مانده بود که با پیگیری های جدی صورت گرفته در دولت تدبیر و امید، بصورت فاینانس مطرح شد و اولین فاینانسی بود که در کشور راه افتاد ضمن اینکه مشکلات زیست محیطی سد شفارود نیز حل شده است.
رودخانه شفارود با آورد متوسط 174 میلیون متر مکعب در سال، یکی از منابع آب موجود در غرب استان است؛ کارشناسان ساخت سد مخزنی شفارود را برای تأمین آب شرب سالم و مطمئن ساکنان منطقه ضروری و حیاتی می دانند.
شهرستان رضوانشهر در 75 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
پیش از این بازدید، نیروگاه برق آبی سد آیت الله بهجت (شهربیجار) با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید. همچنین خط انتقال از خروجی سد آیت الله بهجت به تصفیه خانه آب استان گیلان با حضور اردکانیان آغاز شد.
بهره برداری از تلمبه خانه فاضلاب شرق رشت، بهره برداری از طرح جامع آبرسانی به 12 روستای شمالی آستانه اشرفیه، بازدید از سدهای شفارود و پلرود و شرکت در جلسه شورای اداری گیلان از دیگر برنامه های سفر وزیر نیرو به استان است.
7293/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.