به گزارش ایرنا رضا اردکانیان روز دوشنبه در حاشیه بهره برداری از نیروگاه برق آبی سد آیت الله بهجت گیلان در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب بیان داشت: از این تعداد، 309 پروژه در بخش آب و فاضلاب، 26 پروژه در بخش تامین آب که به طور عمده سدها و شبکه ها هستند و نیز 20 پروژه در بخش برق و انرژی است.
وی ادامه داد: برای مجموع این پروژه ها، اعتباری بالغ بر شش هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شده و یا در حال انجام است.
وزیر نیرو در تشریح برنامه های سفر خود به گیلان گفت: امروز علاوه بر برگزاری جلسه ها در گیلان، 10 پروژه را در مناطق مختلف استان افتتاح می کنیم که شش پروژه در بخش برق و مابقی در بخش آب است.
به گفته اردکانیان، از جمله این پروژه ها نیروگاه برق آبی 6.3 مگاواتی در منطقه شهربیجار است که حدود 23 گیگابایت ساعت انرژی تولید خواهد کرد؛ سرمایه گذاری این نیروگاه برق آبی توسط بخش خصوصی انجام شده و نقش موثری در تقویت پایداری شبکه برق این منطقه دارد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در همین محل، عملیات اجرایی خط انتقال آب از خروجی سد به تصفیه خانه گیلان شروع شد که 2 خط لوله پیش ساخته بتنی به طول شش و نیم کیلومتر است و نقش مهم آن در کاهش آلودگی های احتمالی آب شرب در مسیر است.
وزیر نیرو اعتبار پیش بینی شده امسال برای این پروژه را حدود 20 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: به 30 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که وزارت نیرو بتواند از منابع دولتی و نیز با جذب بخش خصوصی و همچنین در صورت امکان با حمایت نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، از سایر منابع از جمله صندوق توسعه ملی اعتبارات لازم را برای پروژه های این وزارتخانه در استان تامین کند.
اردکانیان با بیان اینکه گیلان از پرباران ترین استان های کشور است، افزود: برنامه داریم تا با احداث آب بندان ها ، سدهای لاستیکی و سدهای مخزنی و در عین حال رعایت ملاحظات زیست محیطی و نیز بهره گیری از ظرفیت مناسب مهندسی، مشکلات منابع مالی را رفع کرده و با ذخیره این بارش ها و جلوگیری از هدر رفت آنها ، در جهت رفاه و آسایش مردم حرکت کنیم.
به گزارش ایرنا در چهارمین روز از هفته دولت و با حضور وزیر نیرو ، نیروگاه برق آبی 6.3 مگاواتی سد آیت الله بهجت استان گیلان با سرمایه گذاری 207 میلیارد ریالی به بهره برداری رسید. در این نیروگاه برق آبی که به عنوان اولین پروژه سرمایه گذاری در حوزه نیروگاه های آبی به روش B.O.T توسط شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان تعریف شده، سه واحد توربین نیروگاه و متعلقات آن به ظرفیت 6.3 مگاوات و خط انتقال آن احداث شده است. همزمان با بهره برداری از این نیروگاه، با حضور وزیر نیرو و استاندار گیلان عملیات اجرایی خط انتقال از خروجی سد آیت الله بهجت (شهربیجار) به تصفیه خانه آب گیلان نیز آغاز شد.
بهره برداری از تلمبه خانه فاضلاب شرق رشت، بهره برداری از طرح جامع آبرسانی به 12 روستای شمالی آستانه اشرفیه، بازدید از سدهای شفارود و پلرود و شرکت در جلسه شورای اداری گیلان از دیگر برنامه های سفر وزیر نیرو به استان است.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.