لیلا بذر کار روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشت دوم شامل پاچ باقالا، سبزیجات برگی غده ای،نباتات علوفه ای،باقلا برکت، کلزا و پرورش راتون و ماهی است .
وی افزود : بر اساس تقویم کشاورزی استان زمان مناسب کشت حبوبات پاییزه از نیمه دوم مرداد تا دهه آخر شهریور، شبدر برسیم، بلافاصله بعد از برداشت برنج (شهریور ومهر) ،سبزیجات برگی و غده ای ،از نیمه دوم شهریور تا نیمه آبان ،باقلا برکت ،از نیمه دوم مهر تا اوایل آذر و راتون بعداز برداشت برنج است .
توسعه کشت دوم مزیت های کشاورزی گیلان را افزایش می دهد
براساس نظر کارشناسان، توسعه کشت دوم پس از برداشت محصول برنج در اراضی شالیزاری موجب افزایش مزیتهای کشاورزی در استان گیلان می شود.
کشت دوم به تولید محصولات مختلف و متنوع بخش کشاورزی پس از برداشت برنج در شالیزارها اطلاق می شود که از جمله این تولیدات می توان به پرورش راتون ، تولید انواع سبزیجات ، صیفی جات ، انواع حبوبات، انواع علوفه و پرورش ماهی قزل آلا درشالیزار اشاره کرد.
در سال های اخیر مسوولان استان گیلان سعی وافری دارند تا کشاورزان را به مزیت های کشت دوم آگاه کنند و با این اقدام تولید در واحد سطح ، درآمد و بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان را افزایش دهند .
هنوز در اکثر اراضی مستعد کشاورزی گیلان فقط کشت اول انجام می گیرد و زمین های حاصلخیز در بقیه ایام سال بدون استفاده رها می شوند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان یاد آور شد : توسعه کشت دوم از اولویت های اقتصادی این است که امیدواریم مورد توجه بیشتر کشاورزان قرار بگیرد.
بذر کار افزود: به دلیل محدودیت مالکیت های اراضی کشاورزی گیلان ، تنها راه نجات کشاورزی و مقرون به صرفه کردن آن، انجام کشت های متفاوت و ترکیبی در مزارع تحت عنوان کشت دوم است و این مهم، اراده کشاورزان گیلانی را می طلبد.
وی گفت : باید بصورت مشترک و هماهنگ توسط مسوولان و کشاورزان این فرصت ها در استان گیلان برای توسعه کشت دوم به منظور بهبود وضع معیشتی کشاورزان و ماندگاری روستاییان در روستاها فراهم شود .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گیلان افزود : مهمترین مزیت کشت دوم بر محور افزایش تولید و اشتغال استوار است و باعث ایجاد و تداوم اشتغال کشاورزی در طول سال و موجب افزایش تولید
بهره وری از اراضی کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان و در کنار این مسایل کاهش جمعیت آفات ، پایداری کشت اول ، و کاهش آفاتی نظیرکرم ساقه خوار و حفظ محیط زیست می شود .
استان گیلان دارای حدود238 هزار هکتار زمین شالیزاری است که بخش قابل توجهی از آن پس از برداشت برنج در نیمه دوم سال بدون استفاده رها می شود .
هر سال در استان گیلان 750 تا 850 هزار تن برنج سفید تولید می شود .
6070 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.