فرهاد دلق پوش روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به پتانسیل استان در بخش کشاورزی و اهمیت موضوع نرخ گذاری جدید برای خدمات کارخانجات شالیکوبی افزود: با توجه به فصل ارائه خدمات این محصول، نرخ آن به همه کارخانجات ارائه شده که رعایت آن برای تمامی واحدها لازم است.
وی اظهار کرد: امسال نرخ خدمات شالیکوبی بابت خشک کردن و تبدیل هر کیلوگرم شلتوک به برنج سفید مبلغ دو هزار و 750 ریال (نقدی) مصوب شده و کشاورزان می توانند در صورت تمایل، برای تبدیل هر یکصد کیلوگرم شلتوک به برنج سفید ، سه کیلو و یکصد گرم برنج پرداخت کنند.
به گفته دلق پوش ، با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نرخنامه فوق به تمامی دهیاران و کارخانه های شالیکوبی استان اعلام شده و مدیران کارخانجات، باید بنر حاوی اطلاعات مربوط به نرخ نامه را در ورودی کارخانه نصب کنند.
وی با اشاره به اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزی و تعزیرات باهم هماهنگ هستند، گفت: اجرای دستورالعمل طرح نظارتی ویژه واحدهای شالیکوبی گیلان تا دهم آبان ماه امسال ادامه دارد و تمامی واحدهای صنفی شالیکوبی موظف به رعایت نرخ های مصوب و نصب بنرهای مشخص با درج قیمت های مصوب بر روی آن و در معرض دید مشتریان هستند.
دلق پوش همچنین صدور فاکتورهای دو برگی را در قبال ارائه خدمات به مشتریان و ارائه نسخه دوم به بازرسان در مواقع مورد نیاز را امری لازم و ضروری برای واحدهای یاد شده ذکر و اضافه کرد: در راستای نظارت بر نرخ های مصوب نیز برنامه ریزی های لازم انجام شده تا در فصل برداشت و ارائه خدمات این گونه واحدها، گشت های مشترک و نظارت با همکاری عوامل نظارتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتحادیه صنف شالیکوبی داران استان با هدف حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجام شود.
وی از تمامی کشاورزان و مصرف کنندگان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این خصوص و دریافت مبالغی مغایر با نرخ نامه مصوب توسط کارخانه های شالیکوبی استان، موضوع را سریعاً از طریق سامانه ستاد خبری 124 اطلاع دهند.
بیش از 300 واحد شالیکوبی در گیلان وجود دارد.
استان گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه یک میلیون و 160 تن شلتوک از آن استحصال می شود و از این میزان حدود 750 تن برنج سفید با کیفیت بدست می آید.
بیش از 317 هزار بهره بردار بخش شالیکاری گیلان فعال هستند.
استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.