با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و دسترسی سریع و آسان به اخبار، بسیاری از خبرهای ویژه، محرمانگی خود را از دست داده است و رسالت یک رسانه رسمی و ملی ایجاب می کند که با پوشش سریع و صحیح رویدادهای هر چند منفی، فضا را برای بهره برداری مخرب دشمن تنگ کند.
تولید و نشر اخبار صحیح با فراگیری بسیار در جذب مخاطب برای هر رسانه امری حیاتی است و به همان اندازه که یک خبر درست و مهیج در معرفی و ارتقای جایگاه عمومی هر رسانه موثر است، انتشار یک خبر نادرست یا کم ارزش نیز به همان میزان از ارج و اهمیت آن نزد مردم می کاهد.
متاسفانه گرایش به منابع خبری جعلی و غیرموثق فعال در شبکه های اجتماعی روز به روز بیشتر می شود و پایگاه ها و منابع خبری رسمی به دلیل پوشش ندادن یا محرمانه داشتن برخی اخبار و حواشی آن، از کانون توجه مردم دور می شوند.
رعایت اقتضائات و الزامات عمومی از سوی رسانه های رسمی و ملی هر کشوری امری طبیعی و قانونی است اما رسانه های رسمی اگر با هنر و نگاه حرفه ای، خبرهای موثق و غیرقابل جعل از وقایع مختلف تهیه و منتشر کنند، دست دشمنان و بدخواهان در بهره برداری سیاسی برای ایجاد فتنه و آشوب بسته خواهد ماند.
دشمنان با سرخوردگی در جعل یا وارونه جلوه دادن یک واقعه، برای ایجاد التهاب به رویدادی دیگر توجه می کنند و وظیفه هر رسانه و خبرنگار متعهد ایجاب می کند که با بیداری و هوشیاری کامل در فضای رسانه ای کشور، تحرکات خبری بیگانگان را رصد و به محض انتشار خبری مسموم، به سرعت برای روشنگری و مقابله با بهره برداری غلط از آن اقدام کند.
هوش خبری و پیش بینی حمله های رسانه ای نیز برای خبرنگاران متعهد ضروری است تا با تامل در سوژه ها و موضوعاتی که احتمال بهره برداری دشمن از آنها در زمان های مختلف وجود دارد، با تحلیل و گزارش جامع توام با آینده نگری، سنگی مقاوم و مانعی محکم در برابر حرکت دشمن قرار دهد، تا قلعه افکار عمومی از تیررس بیگانگان مصون باشد.
دادن آگاهی و امید و ایجاد وحدت در جامعه مهمترین رسالت ما خبرنگاران است و این وظیفه هم با معرفی دستاوردها و توانمندی ها و هم با طرح مشکلات و ضعف ها با هدف رفع آنها حاصل می شود؛ بنابراین آگاهی خبرنگاران از مسائل مختلف به جای تهدید، فرصت به شمار می رود و در افزایش اعتماد مردمی و سرمایه اجتماعی رسانه ها تاثیرگذار است.
*خبرنگار ایرنا
7124/1772
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.