گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به ایرنا حاکیست؛ ابراهیم اکبرزاده کاسانی با بیان این مطلب افزود: بقیه اراضی نیز به سایر ارقام مثل علی کاظمی، صدری، حسنی، بینام و پر محصول اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: تاکنون ۹۰درصد از خوشه‌دهی ساقه‌های طلایی برنج در استان گزارش شده و بیش از ۱۲ درصد از این خوشه‌ها نیز رسیده‌اند.
اکبرزاده میزان رسیدگی خوشه‌های برنج در شهرستان های املش، رودسر و لنگرود را بیشتر از دیگر شهرستان های گیلان عنوان و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از مزارع برنج استان برداشت شود.
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه راتون برنجی کم هزینه‌تر و کم‌رنج‌تر از برنج اولیه است، گفت: سال گذشته در ۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان راتون (برنجی که از جوانه بوته های برنج پس از برداشت محصول اول به دست می آید ) پرورش یافت.
وی با بیان اینکه افزایش پرورش راتون بستگی به شرایط جوی و میزان بارندگی در اواخر شهریورماه دارد، افزود: در صورت شرایط جوی مناسب برنامه داریم که میزان پرورش راتون در استان افزایش یابد.
اکبرزاده تصریح‌ کرد: افزایش پرورش راتون منجر به افزایش درآمد کشاورزان می‌شود و برنجکاران گیلانی علاوه بر راتون برای کشت دوم به تولید محصولاتی چون صیفی‌جات، باقلا و … می‌پردازند.
امسال 238 هزار هکتار زمین حاصلخیز استان زیر کشت برنج رفته که از این میزان، حدود 116 هزار هکتار با ماشین و بقیه به صورت سنتی نشاء کاری شده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.
6070/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.