وحید طیفوری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: برنامه‌ها و سیاست‌های مرتبط با اصلاح مصرف انرژی و توجه به محیط‌زیست، به بهبود نظام‌های اجتماعی و اقتصادی کشور منجر می‌شود و حفظ و حراست و استفاده مناسب از محیط‌زیست وظیفه فرد فرد جامعه و ضامن تداوم حیات بشر است.
وی ادامه داد: در دنیای امروز رشد جمعیت و الگوی مصرف پیش روی جمعیت و استفاده روزافزون از انرژی اثرات مستقیم و غیرمستقیم سوء بر محیط‌زیست وارد می‌کند از دیگر سو تعامل سازنده در به‌کارگیری مناسب انرژی و محیط‌زیست می‌تواند نقش مهمی در حفظ و بهبود محیط‌زیست به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه داشته باشد.
به گفته طیفوری، ضرورت توجه به محیط‌زیست دوچندان است و در اجرای این مهم علاوه بر نهادهای سیاست‌گذاری، اجتماعی و اقتصادی در کشور رفتار خانوارها به‌واسطه فراوانی و توزیع، در حفظ محیط‌زیست نقشی بسیار اثرگذار دارد و بدین منظور مرکز آمار ایران برای بررسی رفتار خانوارها در به‌کارگیری انرژی، کودها و آفت‌کش‌ها و سایر موارد مربوط و میزان تولید پسماند نسبت به طراحی و اجرای طرح آمارگیری از مصرف حامل‌های انرژی و ویژگی‌های محیط‌زیستی خانوارهای شهری در سال 1395 اقدام کرد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه پیش‌ازاین مرکز آمار ایران در سال 1390 این طرح را به اجرا درآورده بود، اضافه کرد: در اجرای این آمارگیری، ماموران آمارگیری با مراجعه به 10 هزار و 10 خانوار در نقاط شهری کشور اطلاعات مربوط به خانوارها را از طریق مصاحبه حضوری، اخذ و در پرسشنامه مربوط ثبت کرده اند.
طیفوری در خصوص نتایج استانی طرح آمارگیری از مصرف حامل‌های انرژی و ویژگی‌های محیط زیستی خانوارهای شهری در سال 1395 گفت: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، حدود 63.2 درصد خانوارهای شهری در کشور و استان گیلان دارای حداقل یک وسیله نقلیه (سواری، وانت یا موتورسیکلت) بوده‌اند که بیشترین سهم تعداد وسایل نقلیه خانوارهای شهری کشور برحسب مقدار مصرف بنزین در هفته با 29.6 درصد در گروه کمتر از 10 لیتر و در استان گیلان در گروه 21 تا 30 لیتر قرار دارد.
وی ادامه داد: همچنین بیشترین سهم تعداد وسیله نقلیه در اختیار خانوار برحسب مقدار گاز CNG مصرفی در هفته سال 1395 در کشور با 26.9 مترمکعب در گروه 21 تا 30 مترمکعب و در استان گیلان با 28.4 درصد به گروه 11 تا 21 مترمکعب تعلق دارد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان به نتایج به‌دست‌آمده از کل پسماند هفتگی تولیدشده خانوارهای شهری استان در سال 1395 اشاره و خاطرنشان کرد: 75 درصد پسماند تر و 25 درصد پسماند خشک بوده؛ سهم پسماند تر و خشک هفتگی تولیدشده خانوارهای شهری در کشور به ترتیب برابر 73.3 و 26.7 درصد بوده است.
به گفته طیفوری، سرانه پسماند تولیدشده هفتگی خانوارهای شهری سال 1395 در کشور و گیلان به ترتیب 9.7 و 8.4 کیلوگرم بوده و همچنین سرانه پسماند تر خانوارهای شهری در کشور و گیلان به ترتیب 7.1 و 6.3 کیلوگرم و سرانه پسماند خشک در کشور و گیلان به ترتیب 2.6 و 2 کیلوگرم را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه سهم خانوارهای استفاده‌کننده از یکی از ظروف یکبار مصرف در هرماه در سال 1395 (کارد، قاشق و چنگال، لیوان، بشقاب، کاسه و دیس، سفره) در کشور و گیلان به ترتیب برابر 29.7 و 30.4 درصد بوده که به‌این‌ترتیب از کل خانوارهای گیلانی استفاده‌کننده از یکی از ظروف یک‌بارمصرف در هرماه، با سهم مصرفی 20.7 درصد استفاده از کارد، قاشق و چنگال یک بار مصرف در رتبه سیزدهم، با 37 درصد استفاده از لیوان در رتبه بیست و نهم، با 21.3 درصد بشقاب، کاسه و دیس یک بار مصرف در رتبه بیست و یکم و با 75.9 درصد استفاده از سفره یک‌بارمصرف در رتبه هجدهم کشور قرار گرفته‌اند.
وی افزود: ازنظر سرانه خانوارهای شهری استفاده‌کننده از یکی از ظروف یک‌بارمصرف در هرماه در سال 1395 در استان گیلان نیز به‌طور متوسط با سرانه استفاده خانوار از 2.7 عدد کارد، قاشق و چنگال در ماه در رتبه دهم، با استفاده خانوار از 5.1 عدد لیوان در ماه در رتبه بیست و ششم، با استفاده خانوار از 2.6 عدد بشقاب، کاسه و دیس در ماه در رتبه پانزدهم و با مصرف 380 سانتیمتر سفره یک‌بارمصرف در ماه در رتبه هفدهم قرار می‌گیرد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار داشت: بررسی نتایج طرح نشان می‌دهد که 77.1 درصد مکان تخلیه پسماند خانوارهای شهری گیلان شامل معابر، کوچه، خیابان و 22.2 درصد مخزن مخصوص پسماند (در معابر، کوچه، خیابان) بوده؛ همچنین تخلیه در طبیعت 0.3 درصد و تخلیه در مخزن مخصوص پسماند در منزل و سایر صفر درصد را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: مقدار متوسط این شاخص‌ها در کشور به ترتیب برای مکان تخلیه پسماند خانوارها در معابر، کوچه، خیابان 51.5 و در مخزن مخصوص پسماند (در معابر، کوچه، خیابان) 43.9 درصد بوده؛ همچنین تخلیه در طبیعت 0.2 درصد و تخلیه در مخزن مخصوص پسماند در منزل 5.4 درصد و سایر مکان‌ها 4.3 درصد را به خود اختصاص داده است.
به گفته طیفوری ، از کل خانوارهای شهری، خانوار آب آشامیدنی خود را به دلایل مختلفی نظیر بهبود ظاهر، طعم و مزه و سایر موارد تصفیه کرده‌اند و از روش‌های مختلفی جهت آن کار استفاده کرده‌اند که به‌طورکلی این خانوارها به ترتیب در کشور و استان گیلان 25 و 34 درصد از روش جوشاندن و 69.5 و 60.1 از دستگاه تصفیه استفاده کرده‌اند.
وی در خصوص سرانه مصرف استفاده از کیسه فریزر برای کل کشور و گیلان گفت: این رقم به‌صورت مشابه 11 عدد در هفته می‌باشد؛ سرانه هفتگی استفاده خانوار از کیسه مخصوص زباله کل کشور و گیلان نیز چهار عدد بوده و در خصوص سرانه استفاده از کیسه پلاستیکی شفاف در کشور، هشت عدد در هفته و در گیلان شش عدد در هفته می‌باشد.
بر اساس آخرین تقسیمات کشوری ، گیلان دارای 16 شهرستان، 52 شهر و 43 بخش، 109 دهستان و 2 هزار و 583 آبادی دارای سکنه است. همچنین بر اساس سرشماری سال 1395 ، جمعیت استان 2 میلیون و 530 هزار و 696 نفر شامل 851 هزار و 382 خانوار است. از مجموع جمعیت گیلان، یک میلیون و 603 هزار و 26 نفر شامل 537 هزار و 417 خانوار ساکن مناطق شهری و 927 هزار و 660 نفر شامل 313 هزار و 957 خانوار ساکن در مناطق روستایی هستند.
7294/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.