گزارش روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا حاکیست؛ سالاری در این عیادت با اشاره به نقش کشاورزان در توسعه استان و کشور، از افرادی چون هاشمی به عنوان سرمایه های اجتماعی یاد کرد.
وی استفاده از تجربه و مشاوره افرادی اینچنین را جهت بهبود شرایط کشت برنج لازم دانست و خاطرنشان کرد: برند سازی و تجاری سازی برنج گیلان بخصوص ارقام هاشمی و علی کاظمی، امری ضروری است و برای تحقق آن بصورت جدی تلاش می کنیم.
سالاری با تاکید بر ضرورت رعایت حقوق مالکیت مادی و معنوی افراد ابراز تاسف کرد: این موضوع هنوز در ایران بطور رسمی و جدی جا نیافتاده و شایسته است محقق شود.
یوسف هاشمی نیز در این دیدار ضمن تشکر از حضور استاندار گیلان، خواستار رسیدگی به مشکلات کشاورزان استان و ثبت قانونی برنج هاشمی و علی کاظمی به عنوان 2 برند برتر در کشور شد.
وی همچنین مختصری از تاریخچه کشف این رقم برنج که به نام او مشهور شده را بیان کرد و از زحمات و مشقات خود در جمع آوری رقم برنج و ویژگی های این محصول سخن گفت.
بسیاری گمان می برند که 2 رقم محلی هاشمی و علی کاظمی در یکی از موسسات تحقیقاتی برنج و با صرف هزینه های بالا و با استفاده از نتایج و دستاوردهای علمی محققان کشورهای پیشرفته ترویج یافته و در ردیف پرفروش ترین رقم برنج های کشور درآمده است.
در حالیکه یوسف هاشمی اولین بار در سال 1364 متوجه یک خوشه برنج دانه درشت در داخل مزرعه سه هکتاری خود شد و این خوشه را از سایر خوشه ها جدا و به عنوان تخم جو برای سال آینده نگهداری کرد. وی چهار سال از این خوشه ها نگهداری کرد؛ وقتی صاحب شالکوبی متوجه شد که این فرد رقمی را به کارخانه می آورد که با بقیه برنج ها فرق می کند و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته، اسم هاشمی بر آن نهادند.
بتدریج آوازه این برنج از روستا به روستایی دیگر و سپس در سراسر کشور منتشر شد و هم اکنون از عمده ترین و پر مصرف ترین برنج های کشور بشمار می رود.
یوسف هاشمی متولد 1327 ساکن روستای چاپارخانه خمام از توابع شهرستان رشت است و سواد خواندن و نوشتن ندارد.
سالانه یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری گیلان برداشت می شود. این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.
2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.