گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گیلان به ایرنا حاکیست؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گفت : با توجه به بارش مطلوب و قابل توجه باران در مناطق جلگه ای گیلان ، آبگذاری کانال های کشاورزی از بامداد دیروز (پنجشنبه) به مدت چهار روز متوقف شده است.
کاظم لطفی افزود : در صورت ادامه بارش باران آب‌گذاری کانال های کشاورزی از پنجم یا ششم مردادماه دوباره آغاز می شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ذخیره آب پشت سد سفیدرود 337 میلیون متر مکعب است، گفت : تا پایان فصل زراعی جاری 170 میلیون متر مکعب دیگر آب رها سازی و حدود 200 میلیون مترمکعب باقیمانده برای سال زراعی آینده ذخیره می شود.
امسال 238 هزار هکتار زمین حاصلخیز استان زیر کشت برنج رفته که از این میزان، حدود 116 هزار هکتار با ماشین و بقیه به صورت سنتی نشاء کاری شده است.
با توجه به بارندگی های مناسب، پیش بینی می شود شالیکاران استان سال پر باری را پیش رو داشته باشند.
گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که از این میزان، 180 هزار هکتار آن از طریق کانال های آبرسانی از آب سد سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.
برای انجام کشت برنج در گیلان ابتدا 2 مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتدای دی‌ماه در زمین های شالیزاری تا اواخر فروردین ماه انجام می شود.
پس از انجام 2 مرحله شخم، عملیات خزانه گیری از فروردین ماه آغاز می شود و از پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه به بعد نیز زمان انتقال نشاء برنج به زمین های آب تخت شده است.
از این مرحله تا نیمه دوم تیرماه، زمان داشت برنج است و از این زمان تا نیمه شهریورماه ، کار برداشت محصول برنج انجام می شود.
هر سال از تبدیل یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برداشتی استان ، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.
6070/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.