به گزارش خبرنگار ایرنا فرماندار شهرستان آستارا عصر پنجشنبه در آئین افتتاح نمایشگاه گیاهان دارویی استان گیلان در محدوده تله کابین منطقه حیران گفت: حدود 20 شرکت فعال در حوزه گیاهان دارویی در این نمایشگاه مشارکت دارند و این نمایشگاه در این مطقه برای بازدید گردشگران و علاقمندان دایر است.
یونس رنجکش افزود: 780 هکتار از اراضی گیلان به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد و باید از این فرصت برای بهینه سازی ظرفیت های کشاورزی استفاده کرد.
وی اضافه کرد: در کنار نمایشگاه داروهای گیاهی در منطقه حیران، جشنواره فرهنگی با اجرای بخش هایی نظیر موسیقی سنتی و بازی های بومی محلی برگزار شد و استقبال گردشگران از این برنامه چشمگیر بود.
وی با بیان اینکه بسیاری از گیاهان دارویی به شکل سنتی توسط اهالی منطقه تولید و مصرف می شود، اظهار کرد: گل گاو زبان یکی از گیاهان دارویی پر مصرف و به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دارویی تولید شده در مناطق کوهستانی آستارا شناخته می شود و با فرآوری درست می توان زمینه صادرات آن را فراهم کرد.
رنجکش خواستار فرهنگسازی در زمینه تولید و مصرف گیاهان دارویی و ترویج استفاده از داروهای گیاهی برای ارتقای سلامت عمومی جامعه شد و بیان کرد: زمینه سازی برای تولید، صادرات، کارآفرینی، تجاری سازی، فرآوری، بسته بندی و معرفی فرآورده ها و احیای میراث طب سنتی ایران و تاثیر در الگوی کشاورزی با محوریت گیاه درمانی و نیز معرفی مواریث فرهنگی منطقه از جمله اهداف جشنواره ملی گیاهان دارویی گیلان در آستاراست.
گیاهان دارویی متعددی از قبیل گزنه، پونه، مرزه، گل گاوزبان، گلپر(بالدیرغان)، آب تره(بولاق اوتی)، آویشن، نعناع، ازگیل، بابونه، بارهنگ، ختمی، بومادران، پنیرک، ترشک، سیرکوهی، تمشک، بیدمشک زعفران خزری و ده ها گونه دیگر به صورت خود رو در مناطق جلگه ای و کوهستانی شهرستان آستارا شناسایی شده و مورد استفاده مردم قرار می گیرد.
گل گاوزبان به عنوان پرمصرف ترین گیاه طبیعی با وسیع ترین رویشگاه جزو شناسنامه پوشش گیاهی شهرستان آستارا محسوب می شود.
516 هکتار از اراضی کشاورزی گیلان به کشت گل گاو زبان اختصاص دارد و شهرستان رودسر با 450 هکتار، مقام نخست کشت آن را دارد و آستارا نیز از قطب های تولید آن محسوب می شود.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
7105/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.