سفیر ایران در کشور آذربایجان گفت: در سال جاری میزان تبادل تجاری میان ایران و آذربایجان 39 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا از رشت، جواد جهانگیرزاده در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گیلان با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری میان ایران و آذربایجان بیش از 500 میلیون دلار است افزود: همکاری مشترک در حوزه نفتی در حدود 350 میلیون دلار به صورت سالانه است.

وی با بیان اینکه در موضوع گردشگری تا سال گذشته تبادلات بین 2 کشور رقمی بیش از 400 تا 500 میلیون دلار بود گفت: با توافقات جدیدی که صورت گرفته امیدواریم بتوانیم از طریق گمرک و اقدامات اقتصادی حجم مبادلات را به بالای 2 میلیارد دلار برسانیم. ظرفیت تجاری موجود در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و ترانزیت گیلان می‌تواند ارقام بالایی از روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان را برای کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان به‌عنوان یک ایستگاه ترانزیتی عمل می‌کند، اظهار داشت: جمهوری آذربایجان به‌واسطه ارتباط خوب با اروپا و اتصال از طریق راه‌آهن به اروپا و بویژه روسیه بازارهای بزرگی را می‌تواند برای کشور ما ایجاد کند.

سفیر ایران در کشور آذربایجان با اشاره به وجود برخی پروژه‌های مشترک به‌ویژه در حوزه عمرانی بین آذربایجان و ایران از طریق استان گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: ایستگاه راه آهن در آستارا و در ادامه خط ریلی رشت-آستارا درآمدهایی در بحث ترانزیت می‌تواند  از بعد ملی برای کشور داشته باشد.

وی افزود: خط ریلی رشت-آستارا و آستارا-آستارا با ایجاد برخی امکانات در حوزه‌های صنایع بسته بندی و مشابه آن می تواند برای گیلان علاوه بر جذب ظرفیت نیروی کار، فرصت‌های جدیدی را فراهم کند.

جهانگیرزاده به ارتباطات خوب تجار گیلانی از طریق اتاق بازرگانی اشاره و خاطرنشان کرد: صادرات میوه و مصنوعات گیلان و کشور از طریق این استان می تواند روابط تجاری 2 کشور را گسترش دهد.

وی استفاده از ظرفیت ریلی را یک فرصت برای کشور ایران در بعد ملی و بین المللی دانست و افزود:

استان گیلان می‌تواند یک ترمینال بسیار خوب برای انتقال میوه‌های موجود در حوزه جنوب، غرب و شرق به روسیه و کشورهای دیگر باشد.

سفیر ایران در کشور آذربایجان گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود، گیلان می تواند در مسیر توسعه پیشتاز باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.