ولی جهانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکثر اشیایی که در موزه ماسوله نگهداری می شوند، اهدایی از طرف مردم خیر شهر ماسوله به پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر ماسوله بوده و بعضی از این آثار از طریق کشفیات است که در باستان شناسی شهر ماسوله بدست آمده است.
وی اظهار کرد: در زمان حاضر 120 قلم از این اشیاء ثبت و ضبط شده و از سوی این معاونت ساماندهی شده است.
جهانی افزود: این اشیا شامل گره چینی چوب، ابزارآلات، تفنگسازی، چلنگری، انواع قیچی، ابزار کار آهنگری و ... است و قدیمی ترین این اشیاء مربوط به دوره صفوی است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: احداث سایت موزه کهنه ماسوله واقع در محوطه باستانی کهنه ماسوله که در 10 کیلومتری شهر تاریخی ماسوله قرار دارد، از محل اعتبارات استانی در حال انجام است.
وی یادآور شد:سال گذشته مجموعه چهارگانه موزه های شهرک تاریخی ماسوله در استان گیلان از سوی کمیته ملی موزه ها ( ایکوم ایران) در میان موزه های برتر کشور قرار گرفت.
به گفته جهانی، توسعه فیزیکی و مدیریت آموزش دو مولفه انتخاب از سوی کمیته یادشده بوده و موزه میراث فرهنگی، عون بن علی (ع) ، خانه موزه شوکتی و حیات وحش عناوین موزه های فعال در ماسوله است و موزه های یادشده با مشارکت اهالی ، هیات امنا و نهادهای دولتی اداره می شوند.
شهرک تاریخی ماسوله دارای 350 خانه تاریخی با قدمتی 800 تا هزار ساله است که در سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این شهرک تاریخی و منحصربفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی ، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.
موزه مجموعه پایگاه‌ میراث فرهنگی ماسوله گیلان جزو موزه های برتر در بخش موزه‌های دولتی کوچک است. موزه مجلس شورای اسلامی، موزه حمام علی‌قلی آقا اصفهان، موزه کاخ رامسر و موزه خلیج‌فارس نیز از دیگر موزه های برتر این بخش هستند.
ماسوله در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در 62 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.