بهرام پورضرب روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: کشتار دام در آستارا به علت نبود کشتارگاه، غیرمجاز است و دامداران و قصابان باید دام های خود برای ذبح به شهرستان های دارای کشتارگاه صنعتی منتقل کنند.
وی اظهار کرد: از 15 خرداد تا 15 تیرماه به منظور پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو در آستارا، 60 جایگاه نگهداری دام و احشام در 20 روستا سم پاشی شده و کانونی از این بیماری مشاهده نشده است.
رئیس شبکه دامپزشکی آستارا بیان کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشورهایی نظیر عراق، پاکستان، قزاقستان و تعدادی از استان های ایران مشاهده شده و ویروس آن به وسیله کنه دام منتقل می شود و دامداران، کارکنان کشتارگاه ها و دامپزشکان در معرض خطر آن هستند.
پورضرب ادامه داد: چهار مامور دامپزشکی هر صبح و عصر از قصابی ها، مرغ فروشی ها و مراکز عرضه ماهی و لبنیات بازدید می کنند و علاوه بر گشت های مستقل، با همکاری شبکه بهداشت و درمان و اداره های صنعت، معدن و تجارت، شیلات، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف گشت های مشترک دایر شده است.
او گفت: تشخیص تب کریمه کنگو در دام به دلیل نبود علائم مشخص، مشکل است و در انسان در یک دوره هفت روزه درد عضلانی، سوزش چشم، حساسیت به نور و لکه های قرمز یا بنفش در پوست را سبب و در 15 تا 70 درصد موارد، منجر به مرگ می شود.
پورضرب از شهروندان خواست گوشت را قبل از پخت و مصرف حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری، به تاریخ تولید و مصرف محصولات دامی توجه و از خرید گوشت چرخ کرده در بسته بندی های متفرقه و فرآورده های خام دامی بدون مهر دامپزشکی و برچسب معتبر اجتناب کنند.
آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در 2 بخش و 62 روستا در غرب استان گیلان واقع شده و دامداران این شهرستان 18 هزار و 500 راس گاو و گوساله و 16 هزار راس گوسفند و بز را به روش سنتی و نیمه سنتی نگهداری می کنند و 49 واحد قصابی در آن فعال است.
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.